Choose color scheme

Månadsutlottning

Välkommen till Sonora konstförenings månadslotteri. Här nedan, kan du som vinner, välja mellan de kvarvarande vinsterna.

1. Ulf Gripenholm
Teknik: Litografi
Titel: Stilleben
Format: 62x56 cm (motivet)

Vinnaren av detta verk kan glädja sig över en stilla bild (stilleben) av färgmästaren Ulf Gripenholm. Ett något annorlunda motiv från Ulf denna gång. Troligen inspirerad av de tidiga mästarnas stilleben-måleri har konstnären här fångat upp lite modernare föremål att ”avbilda”.
2. Andy Warhol
Teknik: Tvål
Titel: Brillo
Format: 10x10x10 cm

Det här verket är tillägnat Andy Warhol. Hans utställning på MM i Stockholm 1968 (hans första stora i Europa) blev världsberömt inte minst tack vare de popkonstgjorda Brillo-askarna. I vår skapelse har tvättmedlet (Brillo) byts ut mot tvål! Inköpet gjordes på konstmuseum i Berlin.
3. Rune Jansson
Teknik: Litografier
Titel: Strater
Format: 30 x 38 cm

Rune var väldigt stolt över dessa 48 litografier som han satte samman i en ringbunden bok. En spegelbild av hans konstnärskap tillsammans med hans egna ord.
4. Krister Follin
Teknik: olja på duk
Format: 45x38 cm

Måleriet är vackert, egensinnigt och i en nästan meditativ, kalligrafisk tradition. Krister nådde en stor publik – han blev visad över hela Sveriges avlånga land. Krister var målare, grafiker, författare och illustratör.
5. Ilkka Pärni
Teknik: Litografi
Format: 53x3 cm

Den här litografin har många i konstföreningen. Men detta är det absolut sista exemplaret av den litografi Ilkka gjorde exklusivt för oss. Den kommer inramad med passepartout och vitlaserad list.
6. Bengt Landin
Teknik: Akvarell
Titel: Stilleben
Format: 47 x 30 cm

En fin målare är han. Bengt är riktigt slängt i akvarelltekniken men tyvärr ser vi inte så mycket av honom nu för tiden. Här får vinnaren i fin akvarell i hyggligt format!
7. Kerstin Hedman
Teknik: Olja på plexiglas
Format: 35x35 cm

Hon kan hantera färgerna, denna Kerstin. Man kan tro att denna målning är svart och vit. Men den är vit i flera nyanser, det svarta är uppdelat i rader (linjer) med olika skiftningar som följd och under dessa lager ligger en röd ton. Tydligast synlig i de svarta fältens ändar. Framför Kerstins målning pågår alltid samtalet i lågt tempo och med respekt.
8. Lennart Aschenbrenner
Teknik: Akvarell på papper
Titel: Bessillon I
Format: 38x 28 cm

Denne fine konstnär hittar alltid de mindre, till synes obetydliga tingen, och sätter lyset på dem. Här har vi nöjet att gratulera vinnaren till en akvarell. Bessillon ligger skönt i Provence, nära Cotignac där Lennart bodde tidigare tidvis.
9. Lennart Aschenbrenner
Teknik: Akvarell på papper
Titel: Bessillon II
Format: 38x 28 cm

10. Hans Wigert
Teknik: Torrnålsetsning, nr 9/31
Titel: Två ansikten
Format: 22x 28 cm (41x44 cm)

Hans var en av få mästare i den svåra tekniken i att etsa i torrnål. Nästan alltid i lyckade resultat. Detta tillsammans med sitt unika bildspråk ledde bl a fram till detta objekt.