Choose color scheme

Årets galleri

1. Konstnär: Sara-Vide Eriksson
Titel: Encounter
Teknik: Litografi
Mått: 100x69 cm
Utanför Bollnäs, Hälsingland bor Sara-Vide. Här finns det gott om plats och gott om mycket natur. I måleriet flödar det. Hon kallar det ”en transformativ akt”. I sin mormors gamla hus hittar hon motiven; klänningar, vävar, tunna textilier och mjukbyxan men även naturen inpå husknuten inspirerar. Färgsättningen både i måleriet och grafiken är skarp, mustig och elegant. Motivet i årets inköp återfinner vi en en gigantisk målning Sara-Vide visade på Konstakademien i slutet av 2019.
Så här skrev Magnus Bons i konsten.net efter hennes utställning där:
”Ett måleri som hon når en ny nivå med i och med denna utställning. Det är en stark uppvisning – och en konstnärlig prestation”.
2. Konstnär: Rolf Hansson
Titel: Runt om trappa
Teknik: Serigrafi
Mått: 105x75
Rolf är målare och grafiker och verksam i en färgstarkt, något klassisk romantisk bildtradition. Landskapet är synbart nordiskt och inte minst ser vi det i årets inköp. ”Runt om trappan” kom att bli något av en signatur för Rolf under 90-talet. Dunkers konsthall skrev så här:
En trappa är ett så vanligt inslag i den privata och offentliga arkitektur vi till vardags rör oss i att vi knappt lägger märke till den – förutsatt naturligtvis att vi rör oss utan besvär och trappan alltså inte utgör något hinder. Sedd med målarblick, som uttrycket löd en gång i tiden, blir trappan en utmaning av annat slag: dess jämna växling mellan vertikala och horisontella plan och dess perspektiviska egenskaper gör trappan till ett lika intressant som besvärligt objekt att avbilda, både vad gäller ljus- och linjespel.

Rolf fick Carnegie Art Award 1999. Atelier Ingvar Landberg ligger också bakom detta konstverk.
3. Konstnär: Ewa Rudling
Titel: Andy Warhol
Teknik: c-print
Mått: 45x30 cm (bildmått)
Det gick inte att motstå det här ikoniska fotografiet Jag stötte på Ewa Rudling för första gången för säkert 25 år sedan. I en vacker bok porträtterade hon stora delar av den svenska konstnärseliten, äldre som yngre. Ewa fick de medverkande konstnärerna att inta de mest spektakulära positioner för att få ett lyckat resultat. Så här skrev Ewa om vårt fotografi:
... ”Fem år förflutit innan jag fick en ny möjlighet. Andy Warhol kom till Stockholm för en utställning. Jag hade en utställning med mina bilder samma dag som hans öppning. Jag gick för att träffa Andy på hans galleri. "I åratal har jag tänkt på ditt porträtt. Kan vi äntligen göra det nu?" "OK" svarade Andy. "Jag har en affärslunch. Då kommer jag till er utställning". Han tog med sig ett dussin personer till Galleri Medmera. Det knappa dagsljuset i februari höll snabbt på att försvinna. Jag improviserade en ateljé på Bellmansgatan och jag spikade ett fårskinn som bakgrund. Det var modigt av Andy, en hypokondriker som lider av en förkylning, att posera utan päls i djupet av den svenska vintern.
För att betona Andys vålnadsliknande tillvaro klädde jag honom i min svärfars vita skotska sjömans pullover. När han klädde av sig, kom hans peruk på sned, avslöjar sitt eget kolsvarta hår.”
4. Konstnär: Helmtrud Nyström
Titel: Utan titel
Teknik: Blandteknik på papper
Mått: 75x57 cm
Helmtrud blev väl mottagen av er medlemmar i förra årets utlottning. När Helmtrud på allvar gick in i måleriet ändrades också motiven. Naturen blev påtagligare jämfört med motiven i grafiken. Målningarna andas frusna stunder (minnen) i tiden. Det finns alltid en mystik i måleriet – vad har hänt?
Ofta är det vackert, tyst och en närmast övernaturlig stämning skapas i bilderna. Ofta med hjälp av färgernas sammansättning. Skogen, marken och människorna är den röda tråden. Det kan vara svårt att tyda innehållet i verken. – Jag vill ha dem dubbeltydiga, det ska inte gå att veta exakt vad som har hänt i dem, säger hon.
5. Konstnär: Martin Wickström
Titel: 1 st Avenue
Teknik: Cliceé-tryck
Mått: 47x46 cm
Martin är flitig och hetare än någonsin. På Galleri Andersson & Sandström i Stockholm visade han under hösten 2020 nya målningar och det var en imponerande uppvisning i måleriets dimensioner. De fotorealistiska är inne och här finner vi även Martin. Det finns en saklighet i hans bilder. Inte minst hur han får fram ytan i husfasadens detaljer. I olika ljus. Detaljer är nogsamt skildrat. Det obetydliga flyttas fram i bilden och ändrar karaktär – det blir viktigt. Han säger att han ofta hör att folk känner igen just DEN fasaden han målat. I Säffle, Årsta eller New York. Men än har ingen haft rätt. Detta inköp kommer ur en mapp med tre blad. I förra årets Grand Final fanns ett blad ur mappen med. I år har vi med de två andra bladen i samma mapp.
6. Konstnär: Rune Rydelius
Titel: Fiolspelare
Teknik: Blandteknik
Mått: 39 cm (inkl sockel 48 cm)
Rune är en skulptör med ett speciellt sinne. Han ser varje rörelse som en möjlighet att skulptera. Inget motiv är för banalt och lekfullheten finns ständigt med. Det gäller bara att hitta uttrycket. Det gör han bl a i årets inköp med ett motiv (fiolspelare) som har förekommit i flera olika varianter och utföranden. Han för till synes samman lösa bitar, papp, lite gips, några metallstrån och lite färg och vips tittar en skulptur på oss.
Så här skriver f d Akademieledamoten Ulf Linde om Rune:

”En skulpturs form är när allt kommer omkring lika imaginär som en målnings. Den kan väcka en känsla av rörelse, trots att ingenting rör sig. De som menar att en skulptur är ett ting för känseln och smeker ytor medan de blundar, och njuter av det, måste finna Rune Rydelius obegriplig”.
7. Konstnär: Nils Kölare
Titel: Utan titel
Teknik: olja på duk
Mått: 80x35 cm
Nisse målade i en konstruktiv geometrisk stil. Färgerna är centrala. Utbildad på Konstfack och har ett otal utställningar bakom sig. Som många ”geometriker” kallade han sig gärna själv som ”landskapsmålare”. Man kan i hans bilder peka på aningar av landskap, verklighetens eller fantasins, som tränger fram i glipor, eller rentav löser upp de stränga geometriska fälten. Det finns ofta ett ”före” och ett ”bakom”. Kanske ser en geometriker landskapet som i årets inköp, när han tittar ut från sin veranda. Nils avled 2007. Han var mycket omtyckt både av sin publik och bland konstnärsvänner.
8. Konstnär: Elin Källman
Titel: Utan titel
Teknik: Olja på duk
Mått: 44x42 cm
Här återkommer vi nu med den målande Stockholms-tjejen (född i Vadstena) Elin Källman. Jag följer henne löpande, hälsar på i ateljén ibland och slår till på målningar lite då och då. Elin är frisk i tilltaget, färgstark med en särskild förmåga att skildra den mänskliga kroppen på duk. Hon lämnade alltid kroki-övningarna på Konsthögskolan sist av alla. Det satte sina spår. Ofta dyker hennes alter ego ”Lola” upp i målningarna.
9. Konstnär: Björn Wessman
Titel: Utan titel
Teknik: Akvarell
Mått: 45x74 cm
Om man känner Björn rätt kommer han snarare öka takten än sänka den- efter det intensiva utställningsåret 2019. Han tycker det är så kul att måla! Utställningen på Waldemarsudde blev en succé och Björn fick möta den stora publiken. Det har han så väl förtjänat. Ni som såg hans utställning på Waldemarsudde kommer kanske ihåg att han visade tidiga verk i de första rummen. Denna vinst är från den tiden. Färgskalan känner vi igen men kanske inte motivet. Faktum är att han arbetar så även idag dvs klipper sönder foton/bilder och fogar samman med andra klipp. Nya bilder uppstår. Fram med penseln!
10. Konstnär: Kerstin Hedman
Titel: Utan titel
Teknik: olja på duk
Mått: 75x75 cm
Tro inte för ett ögonblick att den här målningen är vit! Kerstin arbetar i en konstruktivistisk, till synes minimalistisk stil. Själva utförandet gör att verket får en mångbottnad stil, ofta med flätat mönster, vilket gör ytan levande. Kerstin målar ”inre landskap” med inspiration från Siljans vatten och betitlar ogärna därför sina verk. Så här skrev Stig Johansson i SvD efter en av hennes utställningar:
I akryl på plexiglas breder Hedman ut ett variationsrikt bygge av balanser mellan yta och djup, i och för sig välkända grepp. Men hon klarar sig oftast ur systematiken, hittar en egen touche, när hon i färgplanens ibland nästan omärkliga förskjutningar formar det estetiska bildrummet. Fascinerar mest just i de moment när hon tonar ned bilden mot det minimala, det verkligt rena. Där kan hon i sprödaste linje hitta den subtilaste spänning. Jag kikar in i en ljus, nästan monokrom yta, ser mer och mer genom färgens diskreta nyansering hur den
djupnar, öppnar sig mot det oändliga.
11. Konstnär: Laris Strunke
Titel: Block
Teknik: olja på duk
Mått: 49x60 cm
Laris var målare av den mera karismatiska sorten. Den som hört honom prata om sina målningar glömmer det aldrig. Laris hade sina rötter i Lettland men kom tidigt till Sverige med sin familj. Kanske kan vårt inköp symbolisera den så uppmärksammade utställningen ”Klyfta” Laris gjorde i Konstakademien 2017. Han var trogen sitt sätt att skildra landskapet med bergväggar, forsande vatten och böljande kullar. Hans sommarateljé på Gotland återvände han ständigt till. Laris Strunke deltog i en mängd grupputställningar både i Sverige och internationellt, bland annat i Kanada, Finland, Mexiko, Argentina, Australien och Kina. Han var ledamot av Konstakademien. Laris avled 2020.
12. Konstnär: Helmtrud Nyström
Titel: Vännerna
Teknik: olja på duk
Mått: 92x72 cm
Helmtrud har ett gediget liv av intressanta utställningar bakom sig. I decennier var grafiken hennes främsta källa till bilderna hon skapade. När måleriet tog över allt mer blev resultatet annorlunda. Naturen blev påtagligare och målningarna andas frusna stunder (minnen) i tiden. Ofta är det vackert, tyst och en närmast övernaturlig stämning skapas i bilderna. Detta understryks också av färgernas sammansättning. Skogen, marken och människorna är den röda tråden. Det kan vara svårt att tyda innehållet i verken. – Jag vill ha dem dubbeltydiga, det ska inte gå att veta exakt vad som har hänt i dem, säger hon. Det finns alltid en mystik i måleriet – vad har hänt? Tänk om Helmtrud hade betitlat detta inköp för ”Oro” istället för ”Vännerna”!
13. Konstnär: Anders Thorlin
Titel: Utan titel
Teknik: Marmor
Mått:
Anders skulpturer såg vi för första gången i förra årets Grand Final. Mottagandet blev varmt med många medlemmar som rankade hans skulptur i italiensk marmor ”Teaterbok” högt. Anders ateljé är inrymd i ortens gamla skola i Vänge, nära Romakloster på Gotland. Man möts av en skulpturplan (skolgården) full med skulpturer i sten, en mindre skulpturpark slingrar sig på tomten och i Cykelgaraget (omgjord till utställningslokal) hittar du märkliga och fantastiska skulpturer. För ca 30 år sedan flyttade han till Gotland. Han är verksam som stenhuggare, kursledare i stenhuggeri och med offentliga utsmyckningar på meritlistan. Efter resor till bl. a Italiens berömda marmorplatser tar han sig an stenen (marmor, diabas, kalksten mm) och gör skön konst av alltsammans.
14. Konstnär: Carsten Regild
Titel: Utan titel
Teknik: Bladteknik/collage
Mått: 39x39 cm
Han var en säregen person, Carsten. Egentligen var Carsten reklammakare som arbetade med collage, teckning, film och musik i en grafisk tradition. Han startade Kulturmagasinet Vargen med Rolf Börjlind 1973 samt även ett förlag. Hans språk är djupt symboliskt i en slags popkonstnärslig form men han inspirerades också av dadaism och surrealism. Hans ikoniska föremål – Man i överrock samt Glödlampan ser vi spår av i årets inköp. En bild fortfarande modern trots decennier på nacken. Lägg märke till att han klistrat upp duken på masonit! Så gjorde han, bland annat. Stor retrospektiv utställning på Konstakademien i Stockholm 2006. Carsten avled 1992.
15. Konstnär: Ilkka Pärni
Titel: Utan titel (Stav)
Teknik: Trä, metall
Mått: 144x8
Ilkka är målare och grafiker och en traditionsbärare av de gamla konstruktiva bildpionjärerna som föddes i Ryssland och Paris för snart hundra år sedan. Dessa konstnärer kom med modernismen. Ilkka har en spontan bildglädje och det märks inte minst i hans färger. Traditionen finns där som grundackord och färger kan både gå i ton liksom på tvärs. Han och hustru Kerstin bröt upp från storstaden och flyttade till Dalarna, här om året. Välkomnandet där blev varmt då de omedelbart inviterades till att göra två utställningar; Mora och Orsa. Strax innan Leksand-flytten åkte de båda på Ilkkas stipendium till Irland. Ilkka har förra säsongen också deltagit i en samlingsutställning i Sydney och Utrecht (Holland). Hösten 2021 väntar en visning av nya målningar på Rättviks konsthall. Det är värt en resa.
16. Konstnär: Tommy Östmar
Titel: Modell
Teknik: Tusch
Mått: 90x63 cm
Tommy var konstnären som behärskade alla tekniker inom det konstnärliga hantverket. Skulpturerna, gärna i brons, andades ofta ett klassiskt uttryck. I måleriet och tuschteckningen återkom han gärna till den kvinnliga modellen. Mannen blev ofta en mer fyrkantig gammeldags ”robot”. Lite i Giacomettis anda med vingliga vandrare. Han var oerhört driven i den svåra akvarelltekniken. Men allt hade sitt ursprung i teckningen (han blev professor i teckning). I hans ateljé låg högar med skissblock, fulla med teckningar. Här kunde man ana den ack så viktiga – Linjen. Här en fin tuschteckning där han vridit ordentligt på motivet.
17. Konstnär: Thomas Henriksson
Titel: Kapslade
Teknik: Olja på duk
Mått: 70x70 cm
Thomas är målare. Han utforskar ständigt måleriets mysterier. Han betonar ofta själv att han tycker mycket om ”mycket färg”. Det betyder inte nödvändigtvis att koloriten är sprakande, snarare att det pastosa uttrycket finns där som en bottenplatta i målningen. Det är relativt lätt att dela in Thomas måleri i perioder; Maskinmålningar, Väder Lekar, Husmålningar (New York), Singulariteter och som i vårt inköp- Ristningar. Thomas bor och verkar i Berlin sedan många år och ställer ut sparsmakat i vårt land. Under våren ställde han ut nya målningar i Berlin. Han är saknad här.
18. Konstnär: Laris Strunke
Titel: Utan titel
Teknik: Akvarell
Mått: 57x77 cm
Laris var målare av den mera karismatiska sorten. Den som hört honom prata om sina målningar glömmer det aldrig.
Laris hade sina rötter i Lettland men kom tidigt till Sverige med sin familj. Kanske kan vårt inköp påminna om den så uppmärksammade utställningen ”Klyfta” Laris gjorde på Konstakademien 2017. Han var trogen sitt sätt att skildra landskapet med bergväggar, forsande vatten och böljande kullar. Hans sommarateljé på Gotland återvände han ständigt till. Han tilldelades Sverige förnämsta akvarellpris två gånger.
Laris Strunke deltog i en mängd grupputställningar både i Sverige och internationellt, bland annat i Kanada, Finland, Mexiko, Argentina, Australien och Kina. Han var ledamot av Konstakademien. Laris avled 2020.
19. Konstnär: Björn Wessman
Titel: Au bout du chemin
Teknik: Litografi
Mått: 79x59 cm (bild)
Efter Björns stora utställning på Waldemarsudde 2019 tar han ånyo sats. Och när Björn gör det – gör han det ordentligt. Under 2021 visar Björn nya målningar på konsthallar runt om i Sverige. När detta skrivs vet ingen vilka motiv Björn bjuder på men landskapet kommer nog att dominera. Vi känner honom som skildrare av den lugna parken, det färgsprakande franska landskapet, den suggestiva japanska trädgården och givetvis den svenska karga fjällvärlden. Vi ses i Rättvik, Lidköping och Nässjö (och kanske i Hässleholm).
20. Konstnär: Anders Kappel
Titel: utan titel
Teknik: Blandteknik
Mått: 25x25 cm
Anders Kappels verk är ofta precisa. När konstverket är gjort – är det självklart. Motiven är ofta överraskande och man kan bli förundrad över lekfullheten och ironin i bildspråket. Teknikerna varierar så som grafik, teckning och måleri men det är kanske är i skulpturerna han kommer fram bäst och de utförs i varierande material (koppar, stål mm). Om du har varit på Södersjukhuset i Stockholm så kan du ha sett hans monumentala skulptur i sjukhusets entré. Han har gjort ett flertal övriga offentliga arbeten (senast i Citybanan i Stockholm). Flitig utställare främst i Sverige.
21. Konstnär: Stefan Almers
Titel: Bowie
Teknik: fotografi
Mått: 33x48 cm (bild), 53x64 cm (hela)
Kungliga Tennishallen i Stockholm 1976 – David Bowie intar scenen inför en utsåld publik i en spelning som kom att bli legendarisk. Längst fram i diket står den då 20 åriga fotografen Stefan Almers och tar bilder. Fotorullarna läggs sedan i en låda och glöms bort i över 40 år. Stefan förstorade och bearbetade bilderna långt senare och 2017 presenterade han de tidigare aldrig visade fotografierna för allmänheten på Galleri Partout i Stockholm. Stefan har arbetat ett 40-tal år som reklamfotograf för flera storföretag och han har medverkat i flera kokböcker där han porträtterat flera av våra största kockar.
22. Konstnär: Eta Albihn och Micaela Cignozzi
Titel: utan titlar
Teknik: olja på duk (båda)
Mått: 15x15 cm resp 15x15 cm
Eta Albihn är en ny bekantskap och en intressant sådan. Hon bör väl kallas en abstrakt målare men icke föreställande målningar sätter igång tankar och idéer inom oss.
Målningen blir då verklig. Eta bor och verkar sedan 2007 på ön Omø (tillsammans med 165 andra öbor) som ligger i Stora Bält. Eta är flitig utställare i både Danmark och Sverige.
Micaela Cignozzi var konstföreningens första Sonora-stipendiat. Då gick hos sista året på Gerlesborgsskolan och har fortsatt utbilda sig inom den svåra konsten att bli konstnär. Bachelor från Valand 2015 och Master från Umeå konsthögskola 2018. Micaela har blivit mer åt det geometriska måleriet på senare år och hon hade en fin visning på Galleri Flach, Stockholm, här om året, liksom på Uppsala konstmuseum.
Går det att ha två olika konstnärer i en och samma vinstlott!? Måleriet förenar de båda konstnärerna.
23. Konstnär: Rune Jansson
Titel: Stilla ljus
Teknik: olja på duk
Mått: 38x44 cm
Ja, Rune Jansson behöver väl i detta sammanhang ingen närmare presentation. Denne spontana, abstrakta och informella konstnär som kanske mest är känd för sina naturlyriska horisonter och vattenlinjer. Men det var inte så det började. På 60-talet var målningarna 2-delade. De målningar som fick epitetet ”Synrand” kom långt senare. På 90-talet kunde det se ut som årets inköp. År 2009 ställde Rune ut 20 st. nya målningar i Rättviks konsthall. Då var han 90 år.

Olle Granath om Rune: -Det är långt ifrån allt som kändes nytt i början av sextitalet som bevarat sin fräschör, som fortfarande ger ifrån sig uttrycket att man står inför en fullständigt okorrumperad blick. Rune Janssons målningar gör det, de sprider den ljuva förvirring omkring sig som följer av att man tycks stå inför en värld som verkar helt ny.
24. Konstnär: Alva Sjöstedt
Titel: Natur
Teknik: Akvarell
Mått: 18x14 cm (bild), 42x35 cm (hela)
Hemförlovad från konsthögskolan i Bergen pga Corona tog hon skissblocket och kritorna ut i klorofyllen och tecknade. Dessa dagboksanteckningar blev embryona till det som senare kom att bli målningar i ateljén.
Jag återbesökte Alva mitt under Coronan under vintern i hennes ateljé ute på den skånska slätten. Det konstnärliga resultatet, med de dånande abstrakta landskapen, var moget och välgjort utfört i riktiga kompositioner. I en målartradition, där många trängs, finner Alva sin väg framåt. – Det största löftet svensk konst har just nu, sa en initierad amerikansk museiman på besök.
25. Konstnär: Krister Follin
Titel: Utan titel
Teknik: Olja på duk
Mått: 45x38 cm
Vi har haft med verk av Krister vid ett fåtal tillfällen tidigare utlottningstillfällen. Kanske är detta sista gången!? Måleriet är vackert, egensinnigt och i en meditativ, kalligrafisk tradition. Krister nådde en stor och uppskattande publik – han blev visad över hela Sveriges avlånga land. Ur hans stora postuma utställning år 2012 på Hylteberga Galleri fick Moderna Museet först välja verk ur samlingen. Krister var målare, grafiker, författare och illustratör.
26. Konstnär: Ulf Gripenholm
Titel: Sittande modell
Teknik: Serigrafi
Mått: 38x46 cm (bild)
Ibland lönar det sig att rota bland en rammakares gömmor. Den här fina serigrafin kom upp till ytan vid ett besök. På beställning kommer den med i Grand Final. I mina ögon en ikonisk bild, av ett återkommande motiv, utförd av en konstnär av klassiskt snitt. Bra bilder rostar aldrig. Få konstnärer har en sådan känsla för färgerna och deras sammansättning som Ulf Gripenholm.
Vi har med honom då och då i utlottningarna men vi saknar honom bland utställande gallerier. Det var säkert 10-15 år sedan han senast visade nya/äldre bilder. Men han är värd att vänta på. Till vidare duger den här bilden gott.
27. Konstnär: Rune Rydelius
Titel: Svävande gestalt
Teknik: Acrystal
Mått: 56 cm bred
Rune är skulptör ända ut i fingerspetsarna. Hans ateljé i Grillby andas kreativitet och han verkar gilla att ha hans tidigare gjorda verk runt omkring sig. Detta tillsammans med påbörjade, halvfärdiga och aldrig tidigare visade skulpturer i en salig blandning. Men Rune har koll på alla detaljer. F d Akademieledamoten Ulf Linde beskrev det så bra; …Det är som om allt slags bråte i ateljén organiserar sig en skulptur för honom när han är på det humöret. Han behöver bara ta upp något från golvet, vrida och vända på det, limma eller löda eller svetsa ihop det. Och plötsligt finns skulpturen där”.
28. Konstnär: Hans Wigert
Titel: White dawn
Teknik: olja på duk
Mått: 73x92 cm
En konstnär som kunde variera sig i sina uttryck, men nästan alltid blev igenkänd, var Hans Wigert. Det suggestiva, naturlyriska blev hans kännemärke genom ett kraftfullt måleri, ofta genom ganska grovt huggna figurer och djur. Men han drog sig inte för att måla blommor och på samma sätt blev de motiven lite grova, relativt hastigt tillkomna. Men vackra i sitt slag.

Några röster:
”Han har gjutit nytt liv i traditionell svensk naturskildring. Han skiljer till och med ut sig från alla andra i dag, jag vill mena att han sällar sig till de stora, egensinniga föregångarna”, skrev Selin i Svenska Dagbladet.

”Han är en skicklig landskapsmålare, men snarare än att avbilda en given plats förmedlar han känslan av kylan som nyper i kinderna, vinden som viner runt öronen och de våta strumporna i stövlarna”, skrev konstkritikern Bo Maderstrand

”Hans Wigerts måleri för betraktaren så nära livets källa som det är möjligt att komma” (motivering när Hans fick Prins Eugenmedaljen för framstående konstnärlig gärning 2004.