Choose color scheme

Årets galleri

1. Konstnär: Sara-Vide Eriksson
Titel: Encounter
Teknik: Litografi
Mått: 100x69 cm
Utanför Bollnäs, Hälsingland bor Sara-Vide. Här finns det gott om plats och gott om mycket natur. I måleriet flödar det. Hon kallar det ”en transformativ akt”. I sin mormors gamla hus hittar hon motiven; klänningar, vävar, tunna textilier och mjukbyxan men även naturen inpå husknuten inspirerar. Färgsättningen både i måleriet och grafiken är skarp, mustig och elegant. Motivet i årets inköp återfinner vi en en gigantisk målning Sara-Vide visade på Konstakademien i slutet av 2019.
Så här skrev Magnus Bons i konsten.net efter hennes utställning där:
”Ett måleri som hon når en ny nivå med i och med denna utställning. Det är en stark uppvisning – och en konstnärlig prestation”.
2. Konstnär: Rolf Hansson
Titel: Runt om trappa
Teknik: Serigrafi
Mått: 105x75
Rolf är målare och grafiker och verksam i en färgstarkt, något klassisk romantisk bildtradition. Landskapet är synbart nordiskt och inte minst ser vi det i årets inköp. ”Runt om trappan” kom att bli något av en signatur för Rolf under 90-talet. Dunkers konsthall skrev så här:
En trappa är ett så vanligt inslag i den privata och offentliga arkitektur vi till vardags rör oss i att vi knappt lägger märke till den – förutsatt naturligtvis att vi rör oss utan besvär och trappan alltså inte utgör något hinder. Sedd med målarblick, som uttrycket löd en gång i tiden, blir trappan en utmaning av annat slag: dess jämna växling mellan vertikala och horisontella plan och dess perspektiviska egenskaper gör trappan till ett lika intressant som besvärligt objekt att avbilda, både vad gäller ljus- och linjespel.

Rolf fick Carnegie Art Award 1999. Atelier Ingvar Landberg ligger också bakom detta konstverk.
3. Konstnär: Ewa Rudling
Titel: Andy Warhol
Teknik: c-print
Mått: 45x30 cm (bildmått)
Det gick inte att motstå det här ikoniska fotografiet Jag stötte på Ewa Rudling för första gången för säkert 25 år sedan. I en vacker bok porträtterade hon stora delar av den svenska konstnärseliten, äldre som yngre. Ewa fick de medverkande konstnärerna att inta de mest spektakulära positioner för att få ett lyckat resultat. Så här skrev Ewa om vårt fotografi:
... ”Fem år förflutit innan jag fick en ny möjlighet. Andy Warhol kom till Stockholm för en utställning. Jag hade en utställning med mina bilder samma dag som hans öppning. Jag gick för att träffa Andy på hans galleri. "I åratal har jag tänkt på ditt porträtt. Kan vi äntligen göra det nu?" "OK" svarade Andy. "Jag har en affärslunch. Då kommer jag till er utställning". Han tog med sig ett dussin personer till Galleri Medmera. Det knappa dagsljuset i februari höll snabbt på att försvinna. Jag improviserade en ateljé på Bellmansgatan och jag spikade ett fårskinn som bakgrund. Det var modigt av Andy, en hypokondriker som lider av en förkylning, att posera utan päls i djupet av den svenska vintern.
För att betona Andys vålnadsliknande tillvaro klädde jag honom i min svärfars vita skotska sjömans pullover. När han klädde av sig, kom hans peruk på sned, avslöjar sitt eget kolsvarta hår.”
4. Konstnär: Helmtrud Nyström
Titel: Utan titel
Teknik: Blandteknik på papper
Mått: 75x57 cm
Helmtrud blev väl mottagen av er medlemmar i förra årets utlottning. När Helmtrud på allvar gick in i måleriet ändrades också motiven. Naturen blev påtagligare jämfört med motiven i grafiken. Målningarna andas frusna stunder (minnen) i tiden. Det finns alltid en mystik i måleriet – vad har hänt?
Ofta är det vackert, tyst och en närmast övernaturlig stämning skapas i bilderna. Ofta med hjälp av färgernas sammansättning. Skogen, marken och människorna är den röda tråden. Det kan vara svårt att tyda innehållet i verken. – Jag vill ha dem dubbeltydiga, det ska inte gå att veta exakt vad som har hänt i dem, säger hon.
5. Konstnär: Martin Wickström
Titel: 1 st Avenue
Teknik: Cliceé-tryck
Mått: 47x46 cm
Martin är flitig och hetare än någonsin. På Galleri Andersson & Sandström i Stockholm visade han under hösten 2020 nya målningar och det var en imponerande uppvisning i måleriets dimensioner. De fotorealistiska är inne och här finner vi även Martin. Det finns en saklighet i hans bilder. Inte minst hur han får fram ytan i husfasadens detaljer. I olika ljus. Detaljer är nogsamt skildrat. Det obetydliga flyttas fram i bilden och ändrar karaktär – det blir viktigt. Han säger att han ofta hör att folk känner igen just DEN fasaden han målat. I Säffle, Årsta eller New York. Men än har ingen haft rätt. Detta inköp kommer ur en mapp med tre blad. I förra årets Grand Final fanns ett blad ur mappen med. I år har vi med de två andra bladen i samma mapp.
6. Konstnär: Rune Rydelius
Titel: Fiolspelare
Teknik: Blandteknik
Mått: 39 cm (inkl sockel 48 cm)
Rune är en skulptör med ett speciellt sinne. Han ser varje rörelse som en möjlighet att skulptera. Inget motiv är för banalt och lekfullheten finns ständigt med. Det gäller bara att hitta uttrycket. Det gör han bl a i årets inköp. En klassisk, stolt skulptur ”Stående” med alla de rätta proportionerna. Det var kanske därför Stockholm stad valde att ha den här skulpturen (fast större och i brons) att stoltsera mittemot f d Skatteskrapan på Götgatan.

Så här skriver f d Akademieledamoten Ulf Linde om Rune:

”En skulpturs form är när allt kommer omkring lika imaginär som en målnings. Den kan väcka en känsla av rörelse, trots att ingenting rör sig. De som menar att en skulptur är ett ting för känseln och smeker ytor medan de blundar, och njuter av det, måste finna Rune Rydelius obegriplig…..Det är som om allt slags bråte i ateljén organiserar sig en skulptur för honom när han är på det humöret. Han behöver bara ta upp något från golvet, vrida och vända på det, limma eller löda eller svetsa ihop det. Och plötsligt finns skulpturen där”.
7. Konstnär: Nils Kölare
Titel: Utan titel
Teknik: olja på duk
Mått: 80x35 cm
Nisse målade i en konstruktiv geometrisk stil. Färgerna är centrala. Utbildad på Konstfack och har ett otal utställningar bakom sig. Som många ”geometriker” kallade han sig gärna själv som ”landskapsmålare”. Man kan i hans bilder peka på aningar av landskap, verklighetens eller fantasins, som tränger fram i glipor, eller rentav löser upp de stränga geometriska fälten. Det finns ofta ett ”före” och ett ”bakom”. Kanske ser en geometriker landskapet som i årets inköp, när han tittar ut från sin veranda. Nils avled 2007. Han var mycket omtyckt både av sin publik och bland konstnärsvänner.
8. Konstnär: Elin Källman
Titel: Utan titel
Teknik: Olja på duk
Mått: 44x42 cm
Här återkommer vi nu med den målande Stockholms-tjejen (född i Vadstena) Elin Källman. Jag följer henne löpande, hälsar på i ateljén ibland och slår till på målningar lite då och då. Elin är frisk i tilltaget, färgstark med en särskild förmåga att skildra den mänskliga kroppen på duk. Hon lämnade alltid kroki-övningarna på Konsthögskolan sist av alla. Det satte sina spår. Ofta dyker hennes alter ego ”Lola” upp i målningarna.
9. Konstnär: Björn Wessman
Titel: Utan titel
Teknik: Akvarell
Mått: 45x74 cm
Om man känner Björn rätt kommer han snarare öka takten än sänka den- efter det intensiva utställningsåret 2019. Han tycker det är så kul att måla! Utställningen på Waldemarsudde blev en succé och Björn fick möta den stora publiken. Det har han så väl förtjänat.
Kanske är Björn mest känd för de franska landskapsbilderna. Här är en sådan. I målningarna på duk blir färgerna djupare, kraftfullare men vi som har varit i Provence (och Languedoc mest för Björns del) vet att det kan vara väldigt ljust. Det har Björn försökt skildra i den här målningen, tror jag.
10. Konstnär: Kerstin Hedman
Titel: Utan titel
Teknik: olja på duk
Mått: 75x75 cm
Tro inte för ett ögonblick att den här målningen är vit! Kerstin arbetar i en konstruktivistisk, till synes minimalistisk stil. Själva utförandet gör att verket får en mångbottnad stil, ofta med flätat mönster, vilket gör ytan levande. Kerstin målar ”inre landskap” med inspiration från Siljans vatten och betitlar ogärna därför sina verk. Så här skrev Stig Johansson i SvD efter en av hennes utställningar:
I akryl på plexiglas breder Hedman ut ett variationsrikt bygge av balanser mellan yta och djup, i och för sig välkända grepp. Men hon klarar sig oftast ur systematiken, hittar en egen touche, när hon i färgplanens ibland nästan omärkliga förskjutningar formar det estetiska bildrummet. Fascinerar mest just i de moment när hon tonar ned bilden mot det minimala, det verkligt rena. Där kan hon i sprödaste linje hitta den subtilaste spänning. Jag kikar in i en ljus, nästan monokrom yta, ser mer och mer genom färgens diskreta nyansering hur den
djupnar, öppnar sig mot det oändliga.