Choose color scheme

Årets galleri

1. Konstnär: Barbro Bäckström
Titel:
Teknik:
Mått:
”Jag älskar livet, men avskyr verkligheten”. Så står det på utställningskatalogen från 2001. Barbro blev kanske mest känd för sina järnduksreliefer, föreställande fragment eller delar av den kvinnliga eller manliga kroppen. Hon helt enkelt fångade in tomheten med hjälp av sina järnnät. Motiven blev till lätta, nästan tyngdlösa immateriella kroppar. Tomheten fick volym. Det råder ofta tystnad och harmoni i Barbros sinnliga bilder. Nätskulpturen har i vårt fall omvandlats genom tryck direkt på glaset. Malmö Konstmuseum har genom donation en imponerande samling av Barbros verk. Ett unikt konstnärskap som fick ett för tidigt slut. Barbro avled 1990. Konstverket (fortfarande modernt) har köpts in genom Konsthallen i Hishult.
2. Konstnär: Rolf Hansson
Titel: Runt om trappa I, 2010-11
Teknik: serigrafi
Mått: 106x75
Rolf är målare och grafiker och verksam i en färgstarkt, något klassisk romantiskt bildtradition. Landskapet är synbart nordiskt och inte minst ser vi det i årets inköp. ”Runt om trappan” kom att bli något av en signatur för Rolf under 90-talet. Dunkers konsthall skrev så här:
En trappa är ett så vanligt inslag i den privata och offentliga arkitektur vi till vardags rör oss i att vi knappt lägger märke till den – förutsatt naturligtvis att vi rör oss utan besvär och trappan alltså inte utgör något hinder. Sedd med målarblick, som uttrycket löd en gång i tiden, blir trappan en utmaning av annat slag: dess jämna växling mellan vertikala och horisontella plan och dess perspektiviska egenskaper gör trappan till ett lika intressant som besvärligt objekt att avbilda, både vad gäller ljus- och linjespel.

Rolf fick Carnegie Art Award 1999. Han är omåttligt populär. Atelier Ingvar Landberg ligger också bakom detta konstverk som ingår i en mapp med tre blad.
3. Konstnär: Eva Bengtsson
Titel: Tekanna
Teknik: Keramik
Mått: höjd 18 cm
Eva Bengtsson bor och verkar i halländska Frillesås. Hon är utbildad på Konstindustriskolan i Göteborg och har ställt ut flitigt sedan 1983. Förutom ett 40-tal separatutställningar har hon medverkat i flera samlingsutställningar, både i Sverige och utomlands. Hon har också gjort massor av offentliga utsmyckningar på olika håll i Västsverige. Vi har haft med hennes krukor, fat och kannor i tidigare utlottningar.
Det senaste året har Eva varit engagerad i ett stort projekt. I det nyligen nyrenoverade Hallands Konstmuseum har Eva gjort de kakelplattor som täcker väggar och golv på museets nya toaletter. Totalt rör det sig om över 6000 handkavlade plattor, var och en med ett eget unikt uttryck inom olika teman. Organiska former i vit relief, målerier, mustiga glasyrer och mer strikta där upprepning av ord och bokstäver bildar grafiska mönster
4. Konstnär: Ulf Gripenholm
Titel: Badare
Teknik: Serigrafi
Mått: 106 x 75 cm
Ulf Gripenholm född i Stockholm 1943, är tecknare, målare och grafiker. Redan vid 10 års ålder började Ulf Gripenholm måla i olja och genomförde så småningom sina studier vid Konstfack Konsthögskola i Stockholm. Gripenholm är idag en av svensk konsts stora, moderna klassiker. Hans grafik presenterar bland annat poetiska naturbilder med en underton av mystik.

För många år sedan hade vi med denna bild i Grand Final. Vinnare valde klokt denna serigrafi – och slutade i vår förening! Vi gör nya försök. För några år sedan gjorde Ulf en serie bilder han kallade ”Återblickar”. Det blev tre bilder; ”Sista dansen”, ”Badare” och så denna - ”Stadsrum”. Som vanligt jobbade Ulf omsorgsfullt med produktionen, där varje grafiskt blad trycktes med ett 20-tal färger. För färgen är det viktigaste. Kalla och varma färger, komplementfärger (färger som förstärker varandra, t ex Gult - Violett, Orange - Blått och Rött - Grönt). Ulf målar på i sedvanlig långsam takt. Varje färg på sin plats. Atelier Ingvar Landberg hjälpte till med detta stora uppdrag i tryckeriet, i Aspudden.
5. Konstnär: Martin Wickström
Titel: Place de Bastille
Teknik: Cliceé-tryck
Mått: 47x46 cm
Martin är målare, grafiker och skulptör och en mycket eftertraktad bland samlare, gallerister och recensenter! Martin är nära sina objekt. Det blir personligt och starkt, ofta i realistiska, färgstarka detaljer. Han leker med folkhemsidyllen och bruksföremålen blir till skulpturer. Han är en driven målare (hans originalverk är för kostsamma för oss) och djärv i sin beskärning av bilderna/scenerierna. Martin har ställt ut i stora världen; bl a i New York, Sydney och Peking. Han gick på Konsthögskolan på 80-talet. Bra gjort av killen från Finspång som är en av de hetaste konstnärerna i sin generation. Fin visning hösten 2019 i Göteborg.
6. Konstnär: Håkan Elofsson
Titel: Bombay Boulevard
Teknik: Foto. Arkivbeständigt papper och pigmentbläck
Mått: 42x80 cm
Jag tror det var i sex omgångar Håkan åkte till Bombay, Indien. Hyrde alltid samma taxichaufför i en vecka. Åkte alltid runt i samma kvarter. Varje resa. Han tog tusentals bilder, lite i smyg för att inte oroa. Hösten 2013 visade han Bombay Boulevard på Fotografiska i Stockholm, senare också i Konsthallen i Hishult. Nu nedbantat till 59 bilder. De skrev:

När Håkan Elofsson fotograferar utgår han från miljön och ögonblicket och i det akuta nuläget slår han på sina sinnen. Kameran kan vara nyckeln till andras liv, samtidigt fungerar den som hans sköld och legitimerar hans närvaro. Elofsson fotograferar för mötena, världen som vi inte heller förstod den. Det är komplicerat, men det blir inte mindre spännande. Allt bottnar i att han är ohyggligt förtjust i människor och alla våra tillkortakommanden.

Först senare såg jag en detalj i alla Håkans Bombay Boulevard- bilder; alla kläder på barnen, och även vuxna, är både nytvättade och fint strukna! Det överraskade mig då jag hade uppfattningen att ”Indien är skitigt”.
7. Konstnär:John-Erik Göransson
Titel: Spegling no 10
Teknik: Akryl på duk, uppfordrad på pannå
Mått: 27x54 cm
Jag lovade att ni skulle få ytterligare ett verk av denne, tills helt nyligen, okända konstnär. För mig var John-Erik helt okänd tills för ett år sedan. Under 2018/19 visade Stockholms auktionsverk en rad målningar av honom. Samtliga till salu. Modigt av auktionsfirman att ta detta steg och John-Erik fick postumt möta en stor publik, med lyckat resultat. En konkretist som nästan aldrig visade sina verk för en publik.


John-Erik Göransson föddes i Sundsvall och växte upp på Alnön. Efter militärtjänstgöring gick flytten till Stockholm där han fick arbete på Laval. Familjen Göransson bosatte sig senare i Tumba på 1980-talet. Med en inredd ateljé i bostaden började John-Erik Göransson nu på allvar satsa på konsten.
Måleriet var hans stora intresse, men han utförde även skulpturer i olika material såsom trä, plast och papper. Han hade ständigt nya idéer och ville utveckla sina projekt och menade att man kunde "förändra former och färgkombinationer i det oändliga".
John-Erik Göransson hade framförallt konstnärerna Victor Vasarely och Olle Baertling som förebilder. Göransson ställde ut några enstaka gånger på gallerier i Stockholm och visade även verk på Botkyrka Konsthall år 2000. Han valde därefter att behålla alla sina målningar i sin ateljé. Från Stockholms Auktionsverk
8. Konstnär: Jan Håfström
Titel: Utan titel
Teknik: Multipel och collage
Mått: 76x55 cm
Jan Håfströms bildvärldar har sannerligen varierat mellan decennierna: Han är lika hemma bland det figurativa som det abstrakta. De senaste åren kommer många av oss kanske att tänka på Jans bilder av Fantomen och hans alias Mr Walker. Fantomen och hans alias Mr Walker kan läsas som ett kritisk ifrågasättande av dagens mansroll - ensam och tigande, eller som en nyttig men samtidigt avståndstagande medborgare. Fast hans tidigare verk är abstrakta där han ofta använder tyger, pinnar, färger, trä mm och slutresultatet blir något – annat. Vårt inköp är ett exempel på det. Popkonsten var också viktig för Jan.
I Håfströms konstnärskap finns det ofta en länk till hans egen barndom och kampen mellan det goda och det onda. Jan Håfström är en sublim uttolkare av de mänskligaste av känslor där jakten på en förlorad oskuld aldrig tycks ta slut.
Jan fick den finaste Kungliga medaljen 2013, Carnegie Art Award 2001 osv. Ledamot i Konstakademien sedan 1978.
9. Konstnär: Helmtrud Nyström
Titel: utan titel
Teknik: Blandteknik på pannå
Mått: 22x27 cm
Oj, Helmtrud har varit med länge. Jag köpte grafik av henne för över 30 år sedan. Helmtruds måleri skiljer sig rätt mycket från uttrycket i grafiken. Målningarna andas frusna stunder (minnen) i tiden. Det finns alltid en mystik i måleriet – vad har hänt? Vad hände innan? Efter?
Ofta är det vackert, tyst och en närmast övernaturlig stämning skapas i bilderna. Skogen, marken och människorna är den röda tråden. Det är ofta svårt att tyda innehållet i verken. – Jag vill ha dem dubbeltydiga, det ska inte gå att veta exakt vad som har hänt i dem, säger hon.
10. Konstnär: Martin Wickström
Titel: Renoir´s badrum
Teknik: Cliceé-tryck
Mått: 47x46 cm (bildformat)
Martin är flitig och hetare än någonsin. På Galleri Aveny i Göteborg visade han nya målningar strax innan 2019 slutade. Fotorealism är inne (Ola Billgren, Karin Broos med flera) och här finner vi även Martin. Det finns en saklighet i hans bilder. Detaljer är nogsamt skildrat. Det obetydliga flyttas fram i bilden och ändrar karaktär – det blir viktigt. I ett rum på galleriet visade Martin bilder associerade från Renoirs värld (han bodde i Cagnes-sur-Mer tidvis). De olika motiven har Martin hämtat från sina dagliga promenader i Renoirs fotspår, utanför Nice, med restauranger, busshållplatser och pojkhuvuden. Bilderna blir till realistiskt skildrade berättelser om Renoir. Ur en av utställningens viktigaste målningar gjorde Martin ett tryck. Vår bild.
11. Konstnär: Kerro Holmberg
Titel: Sjön
Teknik: akvarell på tryck
Mått:
I slutet av 2019 hade Kerro en, för henne, lite ovanlig utställning. Präglad av att länge ha bott vid sjöar visade Kerro målningar, från förr till nutid, på temat ”Sjön”. Passande nog var Farsta Gård var platsen för utställningen, alldeles i närheten av sjön Magelugnen, vid hennes och Jörgens hemvist. Farsta Gård har anor från slutet av 1400-talet. Historiebeskrivning är även en tydlig del av Kerros bildvärld då hon valt att i varierande sammanhang skildra livet som levdes i Ryssland på förra seklets början genom; Elena Guro, Nathalia Goncharova, Ljubov Popova, Kazimir och Una Malevitz med flera.
12. Konstnär:Elin Källman
Titel: Utan titel
Teknik: Olja på duk
Mått: 20x20 cm
Här återkommer vi nu med den målande Stockholms-tjejen (född i Vadstena) Elin Källman. Jag följer henne löpande, hälsar på i ateljén ibland och slår till på målningar lite då och då. Elin är frisk i tilltaget, färgstark med en särskild förmåga att skildra den mänskliga kroppen. Hon lämnade alltid kroki-övningarna på Konsthögskolan sist av alla. Det satte sina spår. Ofta dyker hennes alter ego ”Lola” upp i målningarna. Årets inköp är lite ovanlig för att vara Elin. En naturbild, väl sammansatt i formatet, färgerna sitter perfekt. Inköpt på ett sommargalleri i När på Gotland(!).
13. Konstnär: Ewa Rudling
Titel: Rebekka Leperse - Fontainebleau
Teknik: c-print, nr 1/30
Mått: : 45x30 cm (bildyta)
Det gick inte att motstå det här fotografiet av Ewa, med ett tydligt konstnärligt uttryck. Jag stötte på Ewa Rudling för första gången för säkert 25 år sedan. I en vacker bok porträtterade hon stora delar av den svenska konstnärseliten, äldre som unga. Ewa fick de medverkande konstnärerna att inta de mest spektakulära positioner för att få ett lyckat resultat.

Så här skrev Ewa själv om årets inköp:
- Denna sprudlande, läckra, punkiga actrice piggade upp Cannesfestivalen. Bilden var ett omslag till tidningen VOTRE BEAUTE. Rebekka låg i gräset. Klättrade upp i ett träd för rätt stuk. Hårda höstvindar. Klistrade fast eklöv med nagellack. Bilden publicerades i Photo Cinéma mfl.



Så härskrev DN här om året om Ewa:
Ewa Rudling har fotograferat ikoniska rockstjärnor och Europas jet-set, kulturpersonligheter och helt vanliga dödliga med intresserad och lyhörd blick….
…att lyssna till Ewa Rudling är som att bli matad med smakbitar av läckra desserter, den ena godare än den andra. Hon har varit ingift i Matisse-familjen, hon har bott på franska slott och billiga hotell, umgåtts med brittisk överklass, turnerat med Frank Zappa, rest runt världen och fotat för franska och amerikanska Vogue, förevigat Salvador Dalí, umgåtts med Olof Palme, bott på en ö i en fors i Hälsingland, är kompis med filmstjärnor och har hängt på favoritsyltan i Paris där det serveras fransk husmanskost och bedagade kvinnor sjunger Piaf.
14. Konstnär: Tommy Östmar
Titel: Robot
Teknik: olja på duk
Mått: 108x65 cm
Tommy var konstnären som behärskade alla tekniker inom det konstnärliga hantverket. Skulpturerna, gärna i brons, andades ofta ett klassiskt uttryck. I måleriet återkom han gärna till den kvinnliga modellen. Mannen blev ofta en mer fyrkantig ”robot”. Lite i Giacomettis anda med vingliga vandrare. Han var oerhört driven i den svåra akvarelltekniken. Men allt hade sitt ursprung i teckningen (han blev professor i teckning). I hans ateljé låg högar med skissblock, fulla med teckningar. Här kunde man ana den ack så viktiga – Linjen. I juni 2014 hade han en utställning på Bror Hjorts Hus i Uppsala. Så här skrev Unt då:


//…Roligast är emellertid de robotar som utgör en försvarlig del av Tommy Östmars sena produktion. Enkla fyrkantiga visioner av en robotik som för länge sedan blivit omodern, men som har behållit sin charm. En kvadrat med två streck för ögon och ett streck för mun. Det räcker. Östmar verkar ha identifierat en urform i den schematiska roboten, ett slags grottmålning för science fiction. I skulptural form, i synnerhet när de enkla träbitarna har gjutits i brons, blir roboten direkt oemotståndlig.
15. Konstnär: Linn Fernström
Titel: Kraft-flicka
Teknik: Akvarellerad torrnål
Mått: 64x50 cm (bild), 79x63 cm (blad)
Linn är en särdeles konstnär. Känd först av publiken kanske genom hennes självporträtt tillsammans med konstnären Dan Wolgers avhuggna huvud, år 2003. Annars varierar motiven mellan idylliska scenografier och mardrömmar. Djärva exotiska djur, allvarliga människor i samspel – allt presenterat vackert och fascinerande med inslag av hot och längtan med ett sting av obehag. Hon rör sig i gränslandet mellan dröm och verklighet och ofta är hon sin egen modell. Hennes förebilder är Rubens och Frida Kahlo! Men även Hans Wigert har påverkat hennes sätt att se på världen. Linns bildspråk, med hennes lekfulla färgsättning, är unik på den svenska konstscenen. I årets inköp har Linn utgått från en etsning som sedan akvarellerats. Unikt var ordet. En fin konstkatalog ingår i vinsten.
16. Konstnär: Nils Kölare
Titel: utan titel
Teknik: olja på pannå
Mått: 38x46 cm
Nisse målade i en konstruktiv geometrisk stil men kom tidvis att lösa upp formerna något. Färgerna är centrala. Utbildad på Konstfack och har ett otal utställningar bakom sig. Som många ”geometriker” kallade han sig gärna själv som ”landskapsmålare”. Man kan i hans bilder peka på aningar av landskap, verklighetens eller fantasins, som tränger fram i glipor, eller rentav löser upp de stränga geometriska fälten. Det finns ofta ett ”före” och ett ”bakom”. Kanske ser en geometriker landskapet som i årets inköp, när han tittar ut från sin veranda. Nils avled 2007. Han var mycket omtyckt både av sin publik och bland konstnärsvänner.
17. Konstnär: Björn Wessman
Titel: Utan titel
Teknik: Gouache
Mått: 52x73 cm
Om man känner Björn rätt kommer han snarare öka takten än sänka den- efter det intensiva utställningsåret 2019. Han tycker det är så kul att måla! Utställningen på Waldemarsudde blev en succé och Björn fick möta den stora publiken. Det har han så väl förtjänat.
Kanske är Björn mest känd för de franska landskapsbilderna. Här är en sådan. I målningarna på duk blir färgerna djupare, kraftfullare men vi som har varit i Provence (och Languedoc mest för Björns del) vet att det kan vara väldigt ljust. Det har Björn försökt skildra i den här målningen, tror jag.
18. Konstnär: Lennart Rodhe
Titel: Snö
Teknik: Blandteknik på papper
Mått: 55x38 cm
Det är nästa lite konstigt att vi endast vid ett fåtal tillfällen under 20 år har haft med verk av Lennart. Han anses av många som ”nestorn” inom svensk konst. Han studerade för Sven X:et Erixon på konsthögskolan i Stockholm och tillsammans med studiekamrater influerades han av konkretismen. Paris var inspirationskällan. Konstgruppen ”Ung konst” visade upp svensk konkretism år 1947 på det tongivande galleriet Färg och Form. Det som förenade konstgruppen var en strävan bort från tidigare generationers naturalistiska avbildning av människan och naturen. Man hävdade att de rent konkreta färgerna och formerna var en verklighet i sig.
Vi ser spår av detta i årets inköp.
19. Konstnär: Rune Jansson
Titel:Utan titel
Teknik: Olja på duk
Mått: 38x69 cm
Ja, Rune Jansson behöver väl i detta sammanhang ingen närmare presentation. Denne spontana, abstrakta och informella konstnär som kanske mest är känd för sina naturlyriska horisonter och vattenlinjer. Men det var inte så det började. På 60-talet var målningarna 2-delade. De målningar som fick epitetet ”Synrand” kom långt senare. På 90-talet kunde det se ut som årets inköp. År 2009 ställde Rune ut 20 st nya målningar i Rättviks konsthall. Då var han 90 år.


Olle Granath om Rune: -Det är långt ifrån allt som kändes nytt i början av sextitalet som bevarat sin fräschör, som fortfarande ger ifrån sig uttrycket att man står inför en fullständigt okorrumperad blick. Rune Janssons målningar gör det, de sprider den ljuva förvirring omkring sig som följer av att man tycks stå inför en värld som verkar helt ny.
20. Konstnär: Krister Follin
Titel: Utan titel
Teknik: Olja på duk
Mått: 45x38 cm
För mer än 25 år sedan köpte jag mitt första verk av Krister till en konstförening. Jag gillade hans ”sandmålningar”. Måleriet är vackert, egensinnigt och i en nästan meditativ, kalligrafisk tradition. Krister nådde en stor publik – han blev visad över hela Sveriges avlånga land. Ur hans stora postuma utställning år 2012 på Hylteberga Galleri fick Moderna Museet först välja verk ur samlingen. Vi har också nu fått välja. Krister var målare, grafiker, författare och illustratör.
21. Konstnär: Catherine Trägårdh
Titel: Landskap
Teknik: Olja på skiffer
Mått: 10x20 cm
Catherine har varit med länge, men är en ny bekantskap för konstföreningen. Många såg hennes (detta) verk för första gången på årets Vårsalong på Liljevalchs. Catherine föddes i Paris (där hon också ställt ut). Hon kom till Stockholm 1960. Det blev Konstfack, Idun Lovéns konstskola men hon betraktar sig som autodidakt. Hennes CV över gjorda utställningar är lång. Hon säger:

- På senare tid har jag upptäckt att måla på skiffer är underbart och spännande; svart bakgrund, då gäller det att få upp ljuset. Jag målar helst under vår, sommar och höst, jag sitter nämligen ute och njuter av naturen och försöker förmedla detta.