1. Konstnär: Rune Jansson
Titel: Stierna 1985
Teknik: Olja på duk
Mått: 48x75 cm | Vi uppmärksammar Rune särskilt detta år – 2018. Fast, kanske har vi gjort det varje år sedan starten för Sonora konstförening 1998! Rune föddes 1918 och Blidö var hans hem och på den ön växte han upp. I Runes konstnärskap såg man inte havslandskapet tydligt förrän mot slutet av 80-talet. Denna målning kom till i brytningen mellan det spontant abstrakta och de ljusa vattenlandskapen. Begreppet ”Synrand” skapades och Rune fick en större publik. Visst ser vi horisontlinjen i detta starkt reducerade och abstrakta landskap! |  |
2. Konstnär: Hans Wigert
Titel: Domedagsängel
Teknik: olja på duk
Mått: 65x81 cm | ”Det gäller livet”, sa Hans när han trängde sig fram för att kunna läsa på informationstavlan för att se om han hade kommit in på Kungliga Konsthögskolan, på 5:e försöket. Han kom in. Denne vänsterhänte dyslektiker satsade allt. Hans målade ibland de mest kusliga bilder utifrån hjärtats besvärjelser samtidigt som hans naturliga blommotiv var aldrig så vackra. Några röster:
”Han har gjutit nytt liv i traditionell svensk naturskildring. Han skiljer till och med ut sig från alla andra i dag, jag vill mena att han sällar sig till de stora, egensinniga föregångarna”, skrev Selin i Svenska Dagbladet.
”Han är en skicklig landskapsmålare, men snarare än att avbilda en given plats förmedlar han känslan av kylan som nyper i kinderna, vinden som viner runt öronen och de våta strumporna i stövlarna”, skrev konstkritikern Bo Maderstran..
”Hans Wigerts måleri för betraktaren så nära livets källa som det är möjligt att komma” (motivering när Hans fick Prins Eugenmedaljen för framstående konstnärlig gärning 2004) |  |
3. Konstnär: Emelie Björck
Titel: Utan titel
Teknik: olja på aluminium
Mått: 110x60 cm | Solen strålar in i hennes ateljé, där utanför Norrtälje och hon har naturen inpå knuten. Hon undersöker ljusets brytningar, prismornas blänk och reflexer. Emelie är skarpsynt och hon använder ett grovt handlag för att skapa volym, växters veck och kronblad samt ljus. Det lyser om årets inköp. Motiven hämtar hon alltid från sig själv och sin omgivning. Hon är utbildad på Konstakademien i Stockholm och hon var aktuell med en fin utställning hos Galleri Olsson oktober 2017. |  |
4. Konstnär:Kerro Holmberg
Titel: Baby camels of the sky (Elena Guro)
Teknik: målning på duk
Mått: 90x70 cm | Tack Kerro för att du tagit på dig (självalt!) uppgiften att i bild skildra många av de konstnärer, poeter, författare och kulturpersonligheter som levde och verkade i Ryssland i början av 1900-talet! Elena Guro föddes i St Petersburg 1877. I denna stad kom hon också att studera. Runt 1910 kom hennes hem att bli en hemvist för författare och poeter. Cirka 5 år tidigare debuterade hon litterärt. Hon skrev också om de ryska futuristerna. Trots sjukdom färdigställde hon boken - De lilla kamelerna av himlen, som utkom postumt, ett år efter hennes död 1914. Elenas själ (och kameler!) har Kerro hittat precist i årets inköp. I början kom Kerros egen bok ut som sammanfattar hennes liv som konstnär, så här långt. |  |
5. Konstnär: C Göran Karlsson
Titel: En ängel i rummet
Teknik: Tempera på papper
Mått: 38 x 28 cm | Så här skrev CGöran om motivet 2015:
Min trygghet
För många år sedan såg jag en ängel av Titzian, i en bok med målningar från renässansens Italien. Den gjorde ett väldigt starkt intryck på mig, den hade en lyskraft, ett djup och en självklar enkelhet. En varm och kärleksfull utstrålning. När jag sedan var ledsen av någon anledning, tog jag åter fram bilden av Titzians ängel. Den lyssnade, tröstade och gav mig kloka råd när jag var rädd för verkligheten utanför mitt trygga hem.
Det var denna känsla jag åter kom att tänka på när jag för tre år sedan blev förskräckt över livet. Jag började då arbeta med skisser där olika geometriskt enkla former bildade en gestalt, en symbol för ett lugn och en rofylld trygghet.
Ur det fortsatta arbetet har alla dessa ”Änglar” blivit till och jag har varit lycklig och harmonisk varje stund vi har varit tillsammans. |  |
6. Konstnär: Laris Strunke
Titel: utan titel
Teknik: olja på duk
Mått: 89x70 cm | Förutom att måla har Laris alltid fascinerats av att färdas på sina långfärdsskridskor. Fast det vara några år sen nu. Det var på dessa färder han inte bara hittade (sjö)vägen, tack vare de triangelformade signalerna, utan han hittade också motivet till ett flertal målningar. Laris är född i Riga men kom till Sverige med familjen i mitten av 40-talet. Han har gjort legendariska utställningar så t ex Galleri Haga -95, Röda Sten -00 och Klyfta år 2017 på Konstakademien. Han är ledamot av Konstakademien och fått det stora fina akvarellpriset två gånger. |  |
7. Konstnär:Mårten Glaumann
Titel: Skrift
Teknik: Akvarell
Mått: 63x43 cm | Mårten är målare. Han gnor i sitt avdelade rum (ateljén) hemma på Lidingö, numera på heltid, efter väl avslutat värv på Gerlesborgsskolan. I ateljén finns en rad akvareller och målningar där vattnets tillflöde till Kottlasjön inspirerat Mårten under en tid. Mårtens bilder är ofta dramatiska. Den svarta färgen formas på duken och mellan de pastosa inslagen skönjas gliporna, ljuset. I den akvarell vi här ser, ser vi också en målerisk beskrivning av en verklighet. |  |
8. Konstnär: Thomas Henriksson
Titel: Svart torn
Teknik: olja och collage
Mått: 75x59 cm | Måleri när det är som mest kraftfullt, modigast och uttrycksfullt. Thomas bor och verkar i Berlin och har varit det i cirka två decennier. Hans konstnärliga uttryck går att dela in i perioder; Fantasifulla maskiner, Huskroppar (gärna New York), Vädermålningar, Ristningar och nu senast Singulariteter. Med stort självförtroende och naturlig intelligens tar Thomas sig an uppgiften och använder ”mycket färg”, som han själv säger. Visade målningar här senast för ett par år sedan på temat ”Efter branden”. Thomas ateljé sattes av misstag i brand, för en tid sedan, och det katastrofala vände han först inåt och sen utåt i motivbilden. |  |
9. Konstnär: Tommy Östmar
Titel: Robot II
Teknik: olja på duk
Mått: 77x53 cm | Tommy var konstnären som behärskade alla tekniker inom konsten. Skulpturerna, gärna i brons, andades ofta ett klassiskt uttryck. I måleriet återkom han gärna till den kvinnliga modellen. Mannen blev ofta en mer fyrkantig ”robot”. Han var oerhört driven i den svåra akvarelltekniken. I grafiken (ofta träsnitt) var det viktigt med – linjen.
Enkelt och tydligt. Men allt hade sitt ursprung i teckningen. I hans ateljé låg högar med skissblock, fulla med teckningar. Enkla, snabba teckningar ofta utförda i kol eller med vanlig kulspetspenna. Tommys ”robotmålningar” tillhör mina favoriter och här har ni en av de bästa jag någonsin sett. |  |
10. Konstnär: Rune Rydelius
Titel: Fiolspelare
Teknik: plast, gips, metall mm
Mått: höjd ca 46 cm | Även i år har vi en skulptur av favoriten Rune Rydelius. Han dyker upp då och då hos oss. Denna gång en fiolspelare – ett motiv Rune gillar. Rune kan med till synes få hjälpmedel skapa liv i karaktärerna. Skulpturpris har han fått. Konstakademien har han gått igenom och hans nyaste offentliga verk finns på Liljeholmstorget (Sländan) i Stockholm. En annan favorit ”Stående figur” finns på Katarina Bangata i Stockholm (figuren tittar på gamla skatteskrapan). Rune bor med familj och ateljé i omgjord skola i Grillby/Enköping. |  |
11. Konstnär: Karen Gabel Madsen
Titel: Lübeck med spegling
Teknik: Olja på duk
Mått: 60x80 cm | Karen Gabel är en relativ ny bekandskap för oss och hon gjorde storstilad debut hos oss förra året. Karen är danska, motiven brukar beskrivas som multiexponeringar av kultur och natur. Verken innesluter allt från landskap och arkitektur, broar, tågstationer till lövverk. Ibland i gigantiskt format. Människor saknas i hennes bilder, vilket medför känsla av ödesmättad och mystisk stämning. Född-61, flitig grupp- och separatutställare. Landsting, Statens konstråd m fl köper hennes verk. Vi hittade henne hos pålitliga Galerie Leger, Malmö. |  |
12. Konstnär:Magnus Berg
Titel: Vattenanden, min vän
Teknik: Tempera på papper
Mått: 38x28 cm | Kanske var det efter att Magnus hade gått 2,5 mil till nästa by, för att där kontant betala sin årliga vattenräkning, som han längtade till vattnet. Det vatten han har ett heligt förbund med. Att äntligen få möta - Vattenanden, min vän. Knappt hinner våren börja knoppa här hemma innan Magnus flyr med penslar, akvarellpappren och dukar till Kreta. Fast Magnus ateljégård på Söder i Stockholm har, med sin färgprakt om hösten, också sina fördelar. Magnus har varit aktuell med fyra utställningar under 2017 och 2018 runt om i landet. Efter ett kvarts sekel som lärare på Gerlesborgsskolan har han nu tagit sin pensel där ur skolan. |  |
13. Konstnär: Peter Dahl
Titel: I afton dans
Teknik: litografi
Mått: 56 x 42 cm | Tänk, Peter Dahl kommer med i år igen – jubileumsåret 2018. Anledningen är att jag har hittat Peters absolut bästa blad. Punkt. Dessutom med en personlig hälsning på baksidan. |  |
14. Konstnär: Bengt Landin
Titel: Älgskog
Teknik: akvarell
Mått: 77x57 cm | När hustru Kerstin och jag i slutet av 70-talet började intressera oss för den svenska samtida konsten, hamnade vi gärna framför Bengts målningar. Särskilt driven var han i den svårbemästrade akvarelltekniken. Förutom sin vinnande teknik hade Bengt dessutom en speciell känsla i färgerna samt målandet med ”vått-i-vått-tekniken”. Bengt föll lite i glömska hos publiken, men när man hittar en sådan här akvarell inser vi att Bengt tillhör de bästa. Titeln är dessutom riktigt fyndig, tycker jag. |  |
15. Konstnär: Lennart Aschenbrenner/Niklas Rådström
Titel: Bok
Teknik: 12 färgetsningar av LA + en svit prosadikter av Niklas Rådström. Nr 26/100
Mått: 36x 28 cm | På 80-talets senare del gjordes en hel rad fina grafiska produktioner tillsammans med poesi. Harald Lyth gjorde det. Nils Kölare gjorde det och Lennart Aschenbrenner gjorde det, bland andra. Ofta var serigrafi-tryckaren Ingvar Landberg involverad. Niklas Rådström var ofta engagerad med skrivandet. Hela produktionen förpackades på ett mästerligt sätt av Leonard Gustavssons bokbinderi i Stockholm. Denna lottsedel innehåller hela produktionen – Bok, dvs hela 12 st färgserigrafier samt texter av Niklas Rådström. Vi har ramat in två av färgserigrafierna åt vinnaren. |  |
16. Konstnär: Rune Jansson
Titel:
Teknik: olja på duk. 1960
Mått: 40x 38 cm | Tänk, när 60-talet kom och Rune började måla så här! Det typiska var att målningarna blev två-delade med en färgsättning som ingen tidigare vågat pröva. Konstigt – men det blir vackert. |  |
17. Konstnär: Emelie Björck
Titel: Utan titel
Teknik: olja på aluminium
Mått: 100x50 cm | Här ett ytterligare verk av fina Emelie Björck. Hon bygger upp sina bilder systematiskt, gärna med hjälp av kniven istället för med penseln. Här har hon valt att reducera färgerna till ett minimum, vilket är ovanligt. Detta skapar en speciell känsla. Emelie brukar använda motiv från det hon har inpå knuten, men här får jag känslan av något annat. Huskropp istället för naturalism. Emelie hade en mindre men naggande god utställning hos Olsson Gallery, hösten 2017. Målningen har tillhört Bo Ahlstrands samling. |  |
18. Konstnär: Alice Örnö Ax
Titel: Utan titel
Teknik: olja på väv
Mått: 50x43 cm | Här en ny bekantskap. Bland 100-tals verk på Gerlesborgsskolans slututställning 2017 hittade jag detta verk, gjord av en fritt tänkande blivande kreatör. Ni kunde också se henne på Vårsalongen 2018 och så här skrev Liljevalchs om henne:
Minnen, rymder, rum och tidsuppfattningar är centrala teman för Alice Örnö Ax. Hennes konstnärliga praktik rör sig mellan snabba och långsamma processer och präglas av material med stor närvaro. Alice har flera konstutbildningar bakom sig och läser just nu master i arkitektur.
I DNs recension av Vårsalongen skrev de:
”Och vad gör det bredpenslade vita ovanpå det mörka i Alice Örnö Axs oramade målning ”Landskap från Frankrike”? En visuell händelse med naturen som förevändning.
I Omkonst.com recenserades Vårsalongen med bland annat dessa ord:
Landskap och naturmotiv finns som alltid på Vårsalongen. I år finns en del drag av nationalromantik, men också mindre, lågmälda landskap som de av Stina Johnson och Alice Örnö Ax.
Jag blev förtjust i hennes val av den nästan artificiellt gröna färgen (nära Olle Baertling!). |  |
19. Konstnär: Lage Lindell
Titel: Hamnmotiv Gotland
Teknik: litografi, nr 50/50
Mått: 47x62 cm | Lage Lindell räknas till en av våra stora konstnärer. Han hade Isaac Grünewald och X:et som lärare på Konsthögskolan i Stockholm, och nu snackar vi 40-talet! Han inspirerades av Picassos figurmåleri med kubistiska former men hittade sitt eget abstrakta landskapsspråk under 50-talet. Pga. längre sjukdomsperioder vistades Lage på sjukhus, där en rad färgstarka figurkompositioner kom till. Gärna ett original av Lage, men först en litografi med ett landskap man inte tar miste på. |  |
20. Konstnär: Sten Eklund
Titel:
Teknik:
Mått: | Glädjande nog kan vi i år presentera en akvarellerad etsning av Sten Eklund. Hans genombrott kom 1971 med berättelsen om Kullahusets hemlighet. Av många ansedd som en av de viktigaste konstnärliga insatserna i det tidiga svenska 70-talet. Från 1982 kommer den s.k. ”Legobit-serien”, bestående av fyra st akvarellerade etsningar. Årets inköp kommer från den serien och är betitlad ”Beväpnad till tänderna”. Kullahusets hemlighet ansåg den f d akademieledamoten Lotta Lotass så viktig att hon skrev en bok om den. Boken ingår i denna vinst. |  |
21. Konstnär: Harald Lyth
Titel: ”I det bruna” respektive ”OBS!”
Teknik: serigrafi, nr 12/30
Mått: 33x24 cm vardera | För över 40 år sedan gjordes dessa bilder. Harald Lyth samarbetade redan på den tiden med tryckaren Ingvar Landberg och det kom att bli en livslång relation dem emellan. Så här skrev SvD efter Harald utställning på Sven-Harrys (museum) 2013:
Harald Lyths målningar är som snöflingor. Till synes lika, i verkligheten unika. Sedan genombrottet i mitten av 70-talet utvinner han eteriska rymder på duk och papper. Förankrad i den modernistiska traditionen vänder Lyth konsekvent ryggen mot konstnärliga modetrender och fortsätter måla som han alltid har gjort. Samma begränsade, återhållsamma färgskalor och enstaka svarta spår som upphängda i luften. Vi har sett det förut. Och vi kommer så gärna tillbaka till dessa stämningar som dunstar bort som en synvilla så fort man försöker nagla fast dem med ord.
|  |
22. Konstnär: Krister Follin
Titel: utan titel
Teknik: blandteknik på rispapper
Mått: 54x62 cm | För mer än 25 år sedan köpte jag mitt första verk av Krister till en konstförening. Jag gillade hans ”sandmålningar”. Måleriet är vackert, egensinnigt och i en nästan meditativ, kalligrafisk tradition. Krister nådde en stor publik, visad över hela Sveriges avlånga land. Från jätteutställningen år 2012 på Hyltebergs Galleri fick Moderna Museet först välja verk ur samlingen, sen valde Sonora konstförening. I år har vi ett fint originalverk på mäktigt rispapper. Krister var målare, grafiker, författare och illustratör. |  |
23. Konstnär: Harald Lyth
Titel: Städ
Teknik: Serigrafi, nr 3/27
Mått: 105x75 cm | Denne fine konstnär har vi med så fort det passar. Och nu fyller han 80 år och still going strong. Vad målar han egentligen? Ja, det känns som han hela sitt konstnärskap bygger på ”tecken” och bilderna blir abstrakt poetiska. Tecken som i sitt sammanhang bildar något helt. Något annat. Årets inköp är en serigrafi i liten upplaga som Harald gjorde för en hel del år sedan. Vi som var på Sven-Harrys konsthall för ca 3 år sedan kunde se Harald i storformat. En mindre utställning hade han vid årsskiftet 2017/18, med tre målningar! Harald har sommarateljé på Gotland och delar ateljéhus med konstnären Magnus Berg på söder i Stockholm.
|  |
24. Konstnär: Anders Fogelin
Titel: Utan titel
Teknik: Olja på pannå
Mått: 29x30 cm | En färgglad målning av denne expressive målare har vi också gärna med. Anders älskade karnevalen i Barcelona, festen i Kyoto, demonstrationståget på Karl Johan, den religiösa processionen i Calcutta, casinot i Madrid, Miro´s litografiverkstad och senare i livet även trädgården i Slottet, Hamburgsund. Allt detta målade han. Väst kusten var hans hemvist fast han fick än större genomslag på ostkusten. Han hustru, konstnären Evy Låås sa till Anders att ta det lite lugnare. ”Du ska hinna måla många målningar”, sa hon. Men nej, inte slog han av på takten. Anders avled för tidigt med många målningar omålade.
|  |
25. Konstnär: Gallery Astley, Uttersberg
Titel:
Teknik:
Mått: | I Bergslagen, i Uttersberg, nära Skinnskatteberg, ligger denna konst-metropol. De har producerat konstevenemang utöver det vanliga i flera decennier. Astley själv, flerfaldigt uppmärksammad av vårt kungapar, satte nivån. Hans söner och dotter driver nu verksamheten vidare och de fick mycket uppmärksamhet i vintras då flera välrenommerade kinesiska konstnärer visade nya arbeten i galleriet.
Annars har många av våra äldre mästare passerat revy här; von Schantz, P Olofsson, N G Stenqvist, L Cronqvist, Bo Larsson, CO Hultén, M Berg med flera. De visar även lokala glaskonstnärer samt representerar Klässbol mm. Vi uppmärksammar denna ort, detta galleri genom att lotta ut ett potpurri av verk de representerar. |  |
26. Konstnär: Henri Michaux
Titel: No 202, från 1984*
Teknik: litografi
Mått: 45x32 cm | Se här! Genom Galleri Astleys internationella kontakter har vi glädjen att presentera en litografi från en de verkligt stora: Henri Michaux. Så här skriver Wikipedia:
Henri Michaux' samlade konstnärskap har många beröringspunkter med surrealismen, men han tillhörde aldrig rörelsen. Över huvud taget är verken svåra att genrebestämma, men ett genomgående tema i dem är försöken att nå den undflyende varelsen som finns inom honom själv men som sällan ger sig till känna.
SvD skrev: Henri Michaux betraktade poesin som en kreativ besvärjelse mot en grym verklighet. Men han menade också att politiskt engagerad dikt var dömd att tappa konstnärlig energi. Trots det försökte han under andra världskriget klä sin egen nattsvarta samtid i ord.
….För Henri Michaux är världen inte bara absurd, den är grotesk. Och den språkliga grotesken blir det enda sättet att möta världen och försöka förstå vad det innebar att vara människa i den.
I vinsten ingår Roger Fjellströms bok om konstnären. |  |
27. Konstnär: Olle Bærtling
Titel: Crislainne
Teknik: Färgserigrafi 1951-68
Mått: 27x17 cm | Olle föddes i Halmstad 1911 och kom att utbilda sig i Paris hos Fernand Legér. Men ända fram till 1956 var han anställd på Skandinaviska banken som kamrer! Olle arbetade i en nonfigurativ geometrisk stil och kom att bli stilbildare för en hel generation svenska konstnärer. Den ”öppna formen” blev så småningom hans signum dvs de vertikala linjerna hade ingen naturligt slut utan fortsatte uppåt, uppåt. Än tydligare blev det i Olles skulpturer. Gå till första Hötorgshuset i Stockholm och se hans målade entré! Vi får nöja oss med ett grafiskt blad, men ack så eftertraktat! Bilden gjordes 1951 men återgavs i en grafisk samlingsvolym 1968, därav årtalen vid Olles signatur. Åtskilligt har skrivits om fenomenet Olle Bærtling. Han avled 1981.
|  |
28. Konstnär: Zhang Fangbai
Titel: Örn
Teknik: kolteckning
Mått: 65x81 cm | För första gången i vår konstförening har vi med en konstnär från Kina. Fangbai är professor i måleri i Peking. Han gjorde sin första utställning i Sverige 2005 på Galleri Astley, Uttersberg och när ett hus, nära galleriet, blev ledigt på orten - köpte han det. Han älskar Sverige och speciellt naturen i Uttersberg. Han målar i en kinesisk tradition, i svart, med stora penslar, kalligrafiskt och mäktigt.
SvD recenserar Zhang Fangbai i hans utställning på Galleri Astley:
Zhang Fangbai använder sig i stället av en emblematisk storform, som på utställningen på Galleri Astley går tillbaka på ett traditionellt kinesiskt motiv: örnen. Ofta blir den dock så antydd och upplöst att den förvandlas till ett helt abstrakt tecken, i skärningspunkten mellan styrka, dovt hot och det patetiskt luggslitna. Finns här en "tingens rytm" så uppstår den snarare genom svärtans fördelning och färgens varierade genomsläpplighet. Det handlar lika mycket om en rörelse inifrån och ut som om formens sammandragning och expansion.
Enligt Helsingborgs Dagblad:
Allra starkast intryck på mig gör några stora oljemålningar av Zhang Fangbai, mest örnar men också två fiskar. Zhang målar sina djur som ulliga moln, men fångar örnens karaktär genom konturer, ett öga, en näbb, ett ben. Hans örn blir både fågelaktig och förandligad, ett mytiskt väsen gestaltat med stor konstnärlig originalitet.
Se även: http://www.bblat.se/kultur/i-uttersberg-har-fangbai-zhang-hittat-lugnet |  |
29. Konstnär: Thomas Henriksson
Titel: Singularitet
Teknik: olja på duk
Mått: 30x30 cm | En liten pärla av den i Berlin boende Thomas Henriksson. I en intervju i vårt Nyhetsbrev nyligen utvecklade han begreppet- singularitet; titeln på målningen, så här:
Du människa är unik. Vi är inte som andra men ändå är vi förbundna med varandra. Du är slutet och början på allting. Ingen är singulär. Rutan är en egen målning. Var för sig. Och tillsammans bildar de unika bilderna ett mönster, både vertikalt och horisontellt. Allt blir en helhet men varje del bidrar med sin singularitet. Det blir nästan zenbuddistiskt……
…Allt sedan 2 års ålder tittade jag fascinerat på en bild hemma hos min morfar. En kraftfull bild målad av en numera bortglömd hötorgsmålare. När jag långt senare började på Pernby målarskola förstod jag plötsligt vad måleri var för något. Jag förstod det som Picasso, Matisse och andra målare också hade sett. |  |
30. Konstnär: Rune Rydelius
Titel: Tredje benet
Teknik: acryl, gips och tråd
Mått: 29 cm (h) | Så här skriver konstprofessorn Ulf Linde om Rune:
”En skulpturs form är när allt kommer omkring lika imaginär som en målnings. Den kan väcka en känsla av rörelse, trots att ingenting rör sig. De som menar att en skulptur är ett ting för känseln och smeker ytor medan de blundar, och njuter av det, måste finna Rune Rydelius obegriplig…..Det är som om allt slags bråte i ateljén organiserar sig en skulptur för honom när han är på det humöret. Han behöver bara ta upp något från golvet, vrida och vända på det, limma eller löda eller svetsa ihop det. Och plötsligt finns skulpturen där”. |  |
31. Konstnär: Rune Rydelius
Titel: Stegbärare
Teknik: gips och järn
Mått: 12 cm (h) | Så här skriver Ulf Linde om Rune:
”När en skulptör skulpterar tänker han heller inte på att det skulle finnas någon skillnad mellan kroppen som skulpterar och kroppen som skulpteras. Han är bådadera. Skulpturen är ett ställföreträdande kött därute, och han är där – och försöker hålla balansen, lyfta en arm, sträcka leran som om den vore en sena, känna om det gör ont etc. En skulptur är inget objekt utan en imaginär dubbelgångare”. |  |
32. Konstnär: Xavier Grau
Titel: utan titel
Teknik: blandteknik
Mått: 29x28 cm (bildstorlek) | Xavier föddes 1952 i Barcelona där han också utbildade sig på skulpturlinjen med examen 1973. Med fyra kollegor ställde han ut ffg på mäktiga Galeria Maeght i Barcelona, 1976. Xavier var aktiv i den konstnärliga debatten och startade bl a tidskriften Trama, där han propagerade för att lämna den konceptuella konsten och gå mot den abstrakta. Xavier bröt upp från sitt konstkollektiv och levde som han lärde. Referenser finns till De Kooning men också surrealismen, kubismen med sina strukturerade collage, pop Art och inte minst Philip Guston, i att måla orange och grått. Xavier ställde ut i Galleri Astley, Uttersberg redan 1990 och han har varit återkommande gäst där. Xavier finns i privata och offentliga samlingar i bl. a Spanien, Frankrike, Japan, Norge och Sverige. |  |
33. Konstnär: Jörgen Fogelqvist
Titel: Kompositioner
Teknik: Olja på duk uppfäst på pannå, 2 st
Mått: 24 x 22 samt 16 x 29 cm | Jörgen Fågelquist har sina konstnärliga rötter i 50-talet. Han var nära lierad med de svenska konkretisterna med mentorerna Lennart Rodhe och Pierre Olofsson. Den första riktigt stora utställningen i Stockholm hade Jörgen på Waldemarsudde 2002. Över 100 000 personer om dagen ser hans utsmyckade väggar i gången mellan
T-Centralen och Centralstationen och detta offentliga verk är troligen den minst sedda! Alla har bråttom. Många missar de vackert rytmiska målningarna som täcker väggarnas keramikplattor. I vårt inköp finns även här det rytmiska. Visst påminner motiven om musik. Ganska lätta, lite flyende toner. Typ. |  |
34. Konstnär: LG Lundberg
Titel: Here and now, 5 stycken i mapp
Teknik: serigrafi
Mått: 30x21 cm | I år har vi med tre konstnärer som alla gjorde fina grafiska produkter tidigt. Se även Lennart Aschenbrenner och Harald Lyth i årets utlottning. LG Lundberg var ytterligare en konstnär med ambitiösa och fina serigrafiproduktioner. Allt utfört tillsammans med den nu kultförklarade tryckaren Ingvar Landberg. LG Lundberg har ett rikt konstnärsliv bakom sig. I ca 10 år målade variationer på Gunnebo-stängsel, på duk. Sen kom landskapen och han blev så småningom nominerad till Carnegie Art Award. I LG Lundbergs mapp ”Here and now” ingår 5 st. serigrafier, varav vi har ramat in två. Förordet till mappen är skriven av Bo Nilsson. |  |
35. Konstnär: Poul Henningsen
Titel: Bordslampa PH-80
Teknik: Stomme av kromad metall, skärm i vit plast, detaljer i svart och rött
Mått: 67 cm (h) | Designhuset Louis Poulsen har skapat många uppskattade, smått legendariska bruksföremål. Den s.k. PH-lampan är en. Den har gjort i ett flertal varianter och material och de verkar vara tidlösa. Den här lampan kommer från 90-talets andra hälft. Inköpt på Stockholms auktionsverk. |  |
36. Konstnär: Björn Wessman
Titel: Utan titel
Teknik: Blandteknik på papper, 2012. Proveniens: VIDA Museum
Mått: 49x62 cm | Landskapsmålare är ett begrepp som har fått följa med Björn Wessman allt sedan startern av hans målarliv. Givetvis har de obefolkade landskapen Björn skildrat varierat över åren men de franska stigarna och de svenska norrländska vidderna har dominerat. Det gillar vi. Rani, som Björn besökte vintern 2011, är en liten ö med ca. 450 invånare i Papua Nya Guineas arkipelag. Björn reste dit för att förhoppningsvis möta en annan verklighet. Landskapet där var ett annat med fukten, vegetationen, värmen och det intensiva ljuset. Årets inköp har säkert präglats av den resan.
|  |
37. Konstnär: C Göran Karlsson
Titel: Utan titel
Teknik: Tempera på papper
Mått: 38x28 cm | Årets Grand Final skulle inte bli någon tillbakablick. Men när CGöran så generöst bidrog till årets jubileumsmedlemsgåva, kom jag i hans ateljé, att bläddra lite bland hans äldre målningar. Och tänk – här dök det upp en målning från konstföreningens startår 1998. På den tiden var hans mer naturalistisk. Det är så här det ser ut när Göran promenerar i skogen kring Tuskö och grenarna slår emot honom där han går. Bara så ni vet. |  |
38. Konstnär: Rune Jansson
Titel: utan titel. 1967
Teknik: Olja på duk
Mått: 20x 42 cm
| Rune behandlade varje konstnärlig teknik med respekt. När 60-talet kom inledde Rune detta decennium genom att måla helt nytt. Han bröt upp 50-talet färgrika abstraktioner. Målningarna blev dessutom karakteristisk 2-delade. Påtagligt spontant och idérikt samt modigt. I mitt tycke hans kanske mest intressanta målarperiod. Om Rune hade varit född i ett annat land än vårt, vore han vid den här tiden blivit världsberömd! |  |
39. Konstnär: Evert Lundquist
Titel: Stenen
Teknik: Etsning
Mått: 40x30 cm | Det är många som med respekt talar om Evert Lundquist, eller Ludde som han kallades av alla. Han dominerade på -70 och 80-talen. Han var en beryktad och aktad målare, vis och understödjande lärare/professor på Konsthögskolan i Stockholm och allt styrdes från den fina ateljén, trivsamt beläget strax nedanför Kina Slott, Drottningholm (idag ett museum). Men Ludde var också en riktigt vass grafiker med etsningen som främsta märke. Motiven var enkla; stolen, gaffeln, bordet, trädet men det blev aldrig tråkigt. |  |
40. Konstnär: Kerstin Hedman
Titel: Utan titel
Teknik: olja på duk
Mått: 40x40 cm | Kerstin letar sig fram i måleriet genom det geometriska språket, fast hon säger att hon målar det hon tänker. Eller är hon en naiv målare? Hon försöker på olika sätt skildra naturen, vattnets speglingar, glipan i landskapet och horisontlinjen finns ofta med. Reducerad. Bilderna är aldrig monokroma (fast man kan tro det) utan får liv genom att hon målar ”lager-på lager” och genom att skapa livfulla geometriska rutmönster. En vit målning har hon nog aldrig målat. Eller svart. Flitig utställare i Sverige, Holland, Tyskland med flera länder.
|  |
41. Konstnär:Nils Gunnar Zander
Titel: Möte med saltsjö och Vandraren
Teknik: Olja på duk respektive bemålad cement
Mått: 27x22 cm resp höjd 27 cm, bredd 12 cm | Vilka fantastiska år Nils Gunnar har haft under de senaste åren. Han intog en av våra stora konstscener, Prins Eugens Waldemarsudde, sommaren 2015. Vi kunde se hans karga, vackra landskap inspirerade från ett otal resor från sitt andra hemland – Australien. Där har han bott och verkat halvårsvis i 25 år. Sommaren 2017 var det dags igen – VIDA på Öland stod på tur att visa de intorkade saltsjöarna och Vandraren med flera. Där emellan har Zander gjort mindre, spetsiga utställningar på Benhuset vid Sofia kyrka, Stockholm. Haikudikter, ljusspel och musik i skön blandning. Vi dubblerar årets vinstchans – både skulptur och målning. |  |