1. Konstnär: Tommy Östmar
Titel: Robot
Teknik: Olja på duk
Mått: 65x50 cm | Tommy var en mästare på att med några enkla, men bestämda, penseldrag få karaktärsdragen på plats. Modellen, roboten, de vardagliga husgeråden och allt gärna i förening med asiatisk mytologi och saga. Roboten finner vi i gigantiskt format bl a i Södra Länken, Sthlm. Få kunde bemästra de olika konstnärliga uttrycken som Tommy; akvarell, skulpturer i brons, teckningen, olja på duk – han kunde allt! |  |
2. Konstnär: Ulf Gripenholm
Titel: Badare I
Teknik: Färgserigrafi, nr 9/150
Mått: 75x88 cm | Vi fortsätter letandet efter bra grafik och kanske är detta Ulf Gripenholms bästa, i den genren. Annars är väl måleriet Ulfs element eller ska vi säga att färgen är det!? För färgen är det viktigaste med kalla och varma färger, komplementfärger (färger som förstärker varandra, t ex Gult - Violett, Orange - Blått och Rött - Grön). Det går lååångsamt när Ulf lägger färg på färg. Över 10 år sedan senaste stora vernissagen. |  |
3. Konstnär:Harald Lyth
Titel: Murarlod och Brysselspets
Teknik: Litografi, nr 104/150
Mått: 30x40 cm | I brist på bröd får man äta limpa, sa alltid min mamma. Det är svårt att hitta bra original till vettiga priser av mästaren Harald Lyth. En svit av 5 st litografier får duga istället! Så här skrev SvD i samband med Haralds stora visning på Sven-Harrys 2013:
Harald Lyths målningar är som snöflingor. Till synes lika, i verkligheten unika. Sedan genombrottet i mitten av 70-talet utvinner han eteriska rymder på duk och papper. Förankrad i den modernistiska traditionen vänder Lyth konsekvent ryggen mot konstnärliga modetrender och fortsätter måla som han alltid har gjort. Samma begränsade, återhållsamma färgskalor och enstaka svarta spår som upphängda i luften. Vi har sett det förut. Och vi kommer så gärna tillbaka till dessa stämningar som dunstar bort som en synvilla så fort man försöker nagla fast dem med ord. |  |
4. Konstnär:C Göran Karlsson
Titel: En ängel i rummet
Teknik: olja (tempera) på papper
Mått: 38x28 cm | Måleri är hitta motivets innersta väsen och överföra det till betraktaren. Den definitionen kom jag på just nu! Eller är det så att vi är helt utelämnade åt konstnärens egen betraktelse? Ser vi samman sak - konstnären och betraktaren?
Ängeln med sina utbredda vingar, startklar men tvekande att gå vägen fram mot, vadå..? Vägen liknar för övrigt bron som redan Edvard Munch målade i Skriet.
C Göran har fullt upp med att måla. Han vill att alla människor kan få en möjlighet att ha ”En ängel i rummet”. Hur ska det annars gå? |  |
5. Konstnär: Kerstin Hedman
Titel: Utan titel
Teknik: Olja på plexiglas
Mått: 70x70 cm | Kerstins konstnärliga språk har sitt ursprung i de konstruktiva, nästan minimalistiska idéerna. Det betyder samtidigt inte att färgen saknar betydelse. Särskilt ”sträng” upplever man inte hennes konst. Kvadraten/plexiglaset fyller hon med färger, där fälten gärna har strukturer, rutmönster och sprickor. Landskapet tittar fram. Årets inköp visar på ytterligare prov på Kerstins bredd. När du samtalar framför hennes bild går röstläget ner. Tystnad. Vila.
Kerstin har varit flitig utställare 2016 både i Sverige och utomlands. |  |
6. Konstnär: Kerro Holmberg
Titel: Una VIII
Teknik: Olja på duk
Mått: 100 x 80 cm | Kerro har i återkommande bilder speglat livet för de konstnärer, diktare och poeter som levde kring förra sekelskiftet. Hon har ägnat ett speciellt intresse åt att beskriva konstnärerna som kunde återfinnas bland de s k suprematismerna. Kazimir Malevitj var den store centralfiguren bland dessa och målningen ”Svart kvadrat på vit botten” är idag konsthistoria. Kazimirs stora glädje i livet, förut konsten kan man anta, var dottern Una. De återfinns på många bilder tillsammans. Kerro har på sitt speciella sätt valt att måla Una i ett speciellt känslomässigt läge. |  |
7. Konstnär: Lars-Gösta Lundberg
Titel: Möte
Teknik: olja på duk
Mått: 131x97 cm | Lars-Gösta är målare och grafiker, född i Malmö men verksam sedan länge i Stockholm. Började tidigt inom reklamvärlden och tog tidigt intryck av bl a popkonsten. L-G är självlärd som målare. Under sex år på 70-talet målade L-G variationer av ”Stängsel”!! Gunnebo-stängslet fascinerade honom och han undrade om betraktaren var innanför eller utanför stängslet. Magasin III visade här om året ett urval av dessa målningar. Sent kom skärgårdsmotiv i dunkla färger som uppmärksammades av sista årets Carnegie Art Award och L-G blev nominerad. ”Tänk att gubben kan än”, sa han till mig och såg riktigt stolt ut. L-G är född -38. |  |
8. Konstnär:Johan Scott
Titel: Utan titel
Teknik: blandteknik på papper
Mått: 62x49 cm | Det var länge sen vi hade ett verk av Johan Scott att lotta ut. Johan är målare, född i Mariehamn, Åland med bor och verkar i Stockholm. Mångårig utställare på Galleri Olsson och målar en abstrakt expressiv stil, men det är ofta lätt att associera i hans målningar. År 2001 fick Johan 3:e pris i Carnegie Art Award och han är medlem av Konstakademien sedan 2002. Johan var professor på Konsthögskolan i 10 år. Årets inköp kan tyckas vara målad i en helt abstrakt stil men här finns både hav, klippor, segelbåt, rorsman, moln, sol och vind! |  |
9. Konstnär: Karin Wikström
Titel: Utan titel
Teknik: Pastell på papper, monogramsignera KW
Mått: 74x55 cm | Karin är målare, utbildad bl a på Valands i Göteborg där hon numera bor och verkar. Hennes bilder är berättelser. Egensinniga med stor bildrikedom. Det finns ofta en målerisk gåtfullhet där både humor och vemod kan råda. Bilderna blir nästan mytologiska och skildrar ofta barnets värld (huvudfoting!). Alter ego, kan man tro som visar på sårbarhet och drömmar. Flitig utställare. För första gången hos oss. |  |
10. Konstnär: Tommy Östmar
Titel:
Teknik: Kol och krita
Mått: 97x68 cm | Tommy var en mästare på att med några enkla, men bestämda, penseldrag få karaktärsdragen på plats. Varje vecka kom modellen till ateljén på Nybrogatan i Sthlm och han tecknade och målade. Få kunde bemästra de olika konstnärliga uttrycken som Tommy; akvarell, skulpturer i brons, teckningen, olja på duk – han kunde allt! |  |
11. Konstnär: Anna Engver
Titel: Utan titel, 2013
Teknik: olja på duk
Mått: 80x100 cm | Anna Engver var Sonora-Stipendiat här om året.
Han har tidigt utvecklats till en kolorist med egen stil. Hon säger: -Jag inspireras av platser; nya, historiska, sådana hon besökt och har ett vagt minne av eller sådana som dykt upp i en dröm och lämnat ett avtryck. Hon studerar vidare på Konstakademien i Stockholm och har ca 2 år kvar. Nyligen debututställning på Saltskogs Gård, Södertälje. |  |
12. Konstnär: Jan Håfström
Titel: Mr Walker
Teknik: Färglitografi, nr 759/2000
Mått: 74x62 cm | Jan Håfström är nog en stor romantiker. Fascinerad sedan 40-talet av Fantomen och hans självvalda ensamhet. Mr Walker är Jans alter ego med krafter som utanförskap, distans till livet samt enslighet. Jan är nog inte den enda konstnären som valt det.
Jan tog en fil kand i filosofi och konsthistoria innan sina 5 år på Kungl Konsthögskolan. Vann Carnegie Art Award 2001 och representerade fyra gånger på Venedigbiennalen. Stor utställning här om året på Liljevalchs där också köpet av en t-shirt ägde rum. Vi möter aldrig Mr. Walkers blick! | 
 |
13. Konstnär: Mats Theselius/Källemo
Titel: Theselius fåtölj
Teknik: Naturfärgat tärnsjöläder och ram klädd med polerat aluminium
Mått: djup: 62 cm, Höjd: 70 cm, Sitthöjd: 43 cm | Alla med lite intresse för möbeldesign känner till Mats Theselius. Utbildad på Konstfack och kom 1985 med – Älgskinnsfåtöljen. Vilken öppning! Sen kom National Geografhic-skåpet (om vi kallar det) och sen har det gått på. Årets inköp designades 1990 och serietillverkas fortfarande. Ett riktigt konstverk. Mats invaldes i Konstakademien 2011.
Källemo har varit en stadig partner genom åren. | 
 |
14. Konstnär: Cecelia Britton-Austin
Titel: Utan titel
Teknik: Olja på duk
Mått: 49x63 cm | Ny bekantskap. Född 1960 och uppväxt i södra England både mor och far var författare. Mor var syster till regissören Ingmar Bergman och fadern översatte bl a CM Bellmans samlade verk till engelska. När familjen på 70-talet flyttade till Sverige ville Cecelia stanna i England men när hon fick se Åke Göranssons och övriga Göteborgskoloristers måleri blev det Sverige för henne också. Ett sådant land måste vara bra! Cecelia har ett antal målarskolor bakom sig i England och Gerlesborgsskolan här. Färg på färg målar hon. Ofta finns någon figurer med i bilderna och tid tar hantverket. Verket inköpt på Cecelias utställning i Farsta Centrum förra hösten. |  |
15. Konstnär: John Stenborg
Titel: Första
Teknik: Olja på duk
Mått: 47x42 cm | Vi följer upp förra årets inköp av John med ett nytt verk. Han säger: ”Om man kan gå förbi mina målningar utan att lägga märke till dem har de uppnått den högsta nivån. De har återgått till natur.” Lite väl blygsamt kanske men John har gjort sig synlig för en världspublik genom att illustrera Nobelprisdiplom till Alice Munro, Tomas Tranströmer, Herta Müller m fl. John är en ”bred” konstnär med videoproduktioner, installationer på sjukhus, Ulf Lindes högra hand i utforskandet av Duchamp, medlem av Konstakademien, lärare på Gerlesborgsskolan mm. |  |
16. Konstnär: Nils Kölare
Titel: Utan titel
Teknik: Olja
Mått: 12,5x24 cm (bild)
Mått: 32,5x44 cm (verket) | Vi följer upp förra årets fina verk av Nisse med en riktig ”glasspinne”. Nisse målade i en konstruktiv geometrisk stil men kom tidvis att lösa upp formerna något. Utbildad på Konstfack och har ett otal utställningar bakom sig. Som många ”geometriker” kallade han sig gärna själv som ”landskapsmålare”. Man kan i hans bilder peka på aningar av landskap, verklighetens eller fantasins, som tränger fram i glipor, eller rentav löser upp de stränga geometriska fälten. Det finns ofta ett ”före” och ett ”bakom”. Årets inköp är ett exempel på de lite klarare och nästan barnsliga kulörer han använde sig av under de sista åren. Nils avled 2007. Verket har varit utställt både på Konstakademien och Galleri Gunnar Olsson.
 |  |
17. Konstnär: Tommy Hilding
Titel: Utan titel
Teknik: Olja på duk
Mått: 40x60 cm | Tommy Hilding har jag följt en tid. Hans lite öde landskapsmåleri bottnar i ett intresse för 1800-talets kompositioner och stil. Idag ser vi honom mer som en figurativ målare med förstads-landskap. Ljuset är viktig liksom komposition och balans. Hans färgskala något dämpad, nästan rå men när jag såg titeln på denna målning höjde jag på ögonbrynet: ”Björkar”. Tommy är utbildad på Gerlesborgsskolan och Konstfack. Han finns representerad på bland annat Galleri Magnus Karlsson i Stockholm.
|  |
18. Konstnär: Emelie Björck
Titel: Utan titel
Teknik: Olja på aluminium
Mått: 43x43 cm | Det lyser om Emelies målning! Solen strålar in i hennes ateljé, där utanför Norrtälje och hon har naturen inpå knuten. Hon undersöker ljusets brytningar, prismornas blänk och reflexer. Emelie är skarpsynt och hon använder ett grovt handlag för att skapa volym, växters veck och kronblad samt ljus. Hon är utbildad på Konstakademien i Stockholm och aktuell med utställning våren 2016. |  |
19. Konstnär: Mårten Glaumann
Titel: (Ännu obekant titel)
Teknik: Olja på duk
Mått: 18 x 24 cm | Mårten är målare. Han gnor i sitt avdelade rum (ateljén) hemma på Lidingö, mest på onsdagar och torsdagar. Annan tid ägnar han åt lärarjobbet på Gerlesborgsskolan samt familjen förstås. I ateljén finns en rad akvareller och målningar där vattnets tillflöde till Kottlasjön inspirerat Mårten under en tid. Här en mindre, mycket tät och målerisk beskrivning av en verklighet. |  |
20. Konstnär: Thomas Henriksson
Titel: Der Wind
Teknik: Olja på pannå
Mått: 15 x 30 cm | Thomas är konstnären som det har varit ganska lätt att identifiera när i tiden han utfört själva målningen.
”Maskinmålningar”, bilder på verkliga men även fantasieggande maskiner kom i slutet av 1990-talet. ”Vädermålningar”, voluminösa fantasier om väderleksförhållanden kom till från 2005. Nu kommer ”Kvadrater”. Vi blir dock kvar i Thomas ”väderperiod” med årets verk. Thomas bor och verkar sedan länge i Berlin, i en ateljé som brann ned till grunden, tillsammans med en mängd målningar, för ett par år sedan. Utbildad på Konstakademien i Stockholm. Thomas - vår egen Anselm Kiefer. |  |
21. Konstnär: Ulf Gripenholm
Titel: Källan
Teknik: Blandteknik på grafisk botten
Mått: 18x 25 cm | Ett klassiskt motiv av en klassisk konstnär. Källan - har Gripenholm återvänt till under decenniers konstnärskapande. Människorna är ofta inte så tydligt men sinnligt skildrade i Ulfs bilder. En figur sitter vilande, en annan i förgrunden och ytterligare några i själva källan. Färgen verkar dock vara viktigare än motivet. En tät fin bild av Ulf denna gång. |  |
22. Konstnär: Carsten Regild
Titel: Abraxas
Teknik: Blandteknik på papper
Mått: 80 x 33 cm | Han var en säregen person, Carsten. Reklammakare som arbetade med collage, teckning, film och musik i en grafisk tradition. Han startade 1973 – Kulturmagasinet Vargen med Rolf Börjlind samt även ett förlag. Hans språk är djupt symboliskt i en slags popkonstnärslig form men han inspirerades också av dadaism och surrealism. Hans ikoniska föremål – Man i överrock samt Glödlampan ser vi dock inte i årets inköp. En bild fortfarande modern trots decennier på nacken. Stor retrospektiv utställning på Konstakademien i Stockholm 2006. Carsten avled 1992. |  |
23. Konstnär: Peter Tillberg
Titel: Snabelmannen
Teknik: Bemålad lera. Nr 20/75
Mått: Höjd 16 cm | Den omöjlige – eller Snabelmannen har Peter Tillberg kallat denna varelse. Den dyker upp här och var i Peters bildvärld. Peter har också givit oss en av vår tids mest minnesvärda målningar – ”Blir du lönsamme, lille vän”, från början av 70-talet. Han gick på Konsthögskolan i Stockholm de beryktade åren i slutet av 60-talet. Men kanske har hans mest berömda verk, läs ovan, tagit över för mycket, då Peters nyare verk har hamnat i skymundan. Målare, grafiker och skulptör är han, tidvis boende i Frankrike. Peter avled efter en längre tids sjukdom sommaren 2016. |  |
24. Konstnär: Hans Wigert
Titel: MW
Teknik: Torrnålsetsning, nr 7/15
Mått: 32x24 cm (bildformat) | Vi vill uppmärksamma Hans Wigert lite särskilt detta år. Han var en fantastisk målare och grafiker. I grafiken kunde han med några linjer förklara hela bilden. Hans lärde sig torrnålstekniken tidigt (läromästare var Evert Lundquist) och Hans
vässade tekniken att rista i plåten, gärna under det mörka halvåret, då måleriet tidvis låg i träda pga brist på ljus. |  |
25. Konstnär:Hans Wigert
Titel: Vid staffliet
Teknik: Akvarellerad etsning (unik)
Mått: 28x35 cm (bildformat) | Vi vill uppmärksamma Hans Wigert lite särskilt detta år. Han var en fantastisk målare och grafiker. I grafiken kunde han med några linjer förklara hela bilden. Hans lärde sig torrnålstekniken tidigt (läromästare var Evert Lundquist) och Hans
vässade tekniken att rista i plåten, gärna under det mörka halvåret, då måleriet tidvis låg i träda pga brist på ljus. |  |
26. Konstnär:Rune Jansson
Titel: Abstrakt fönster. (Kocksgatan). OBS! två målningar
Teknik: Olja på duk
Mått: 27x22 cm | De flesta av oss känner till att Rune bodde på Kocksgatan, Södermalm i Stockholm. Hans lägenhet var också hans ateljé och jag vet för övrigt inte om han någonsin hade ateljé ”på stan”. Hans säng blev staffli där Rune la ut sina jättedukar och gick runt sängen och gjorde sina spontana måleriska nedslag. Men de mindre verken fick också sin tid och vi ser här två exempel på motiv som låg Rune varmt om sitt stora hjärta; fönster ut (in) mot Kocksgatan samt vy längs med samma gata. |  |
27. Konstnär:Björn Wessman
Titel: Utan titel
Teknik: Akvarell
Mått: 9x8,5 cm | Här ett mindre original av Björn Wessman, denne outtröttlige och hängivne landskapsskildrare. Sommaren 2016 hade Björn en stor visning med nya verk på fina VIDA Museum på Öland. (Dit kan man alltid åka för att se bra konst). På VIDA visade Björn ett färgsprakande måleri med referenser från det norrländska landskapet. Årets inköp är ett mindre verk i format men kan samtidigt ses som ett ”större”. Det väldiga landskapet skymtar. Trots formatet, med allt vad det för med sig, kan denna lilla pärla bara vara gjord av Björn. Signaturen finns där, men är oväsentlig. Märkligt. |  |
28. Konstnär:Ola Billgren
Titel: Utan titel
Teknik: Fotogravyr + Bok, nr 112/250, från 2000.
Mått: 22x24 cm | Bra Böcker och Galerie Leger (i Malmö) har i en gemensam produktion med bok/fotogravyr presenterat en stor del av Ola Billgrens samlade konstnärliga bana, fördelat på specifika tidsperioder. Inte minst visas i boken flera verk ur Olas ”röda period”, den av många kanske mest uppskattade perioden. Desto roligare att även fotogravyren kommer från den tiden. När många på 60-talet målade abstrakt, gjorde Ola fotorealistiska verk. Ola räknas som en av våra mest framstående konstnärer. |  |
29. Konstnär:Marie Capaldi
Titel: Blommor
Teknik: olja på pannå
Mått: 12x19 cm | En ny bekantskap för oss men inte för konstintresserade. Marie har varit flitig anlitat på gallerier och museer; Galleri Magnus Karlsson, Galleri Lars Bohman, Arnstedt Östra Karup, VIDA m fl. Hon har dessutom medverkat i en rad grupputställningar. Maries bilder smäller som explosioner inför våra ögon. Det är fräckt målat, motiven tillsynes banala men det blir aldrig gulligt. Detta gör måleriet välkomponerat, enkelt och intressant. Marie är representerad på en rad museer i Sverige. Utbildad på Valand och hon är verksam i Sparsör |  |
30. Konstnär: Laura Fahlsten
Titel: Tvätten 1
Teknik: Akvarell
Mått: 24x18 cm | En begåvad målare som tidigare mest gjort sig känd genom installationer och skulpturala visningar. Vi såg henne för första gången i 2013 års utlottning. Under våren 2013 hade Laura vernissage på Sonora och hon fick raskt en propå att visa sina bilder på Galleri Körsbärsgården på Gotland. Stor framgång där. Hösten 2013 visade hon sig på Galleri Hylteberga i Skåne och 2014 visade hon nya målningar på APA Gallery, där detta verk inköptes. Laura har i en serie målningar målat sina drömmar och ja, man kan drömma om Tvätten! En stor målning med detta motiv köptes på Sonora-utställningen av ett större landsting. Aktuell med utställning och nya målningar på Tyresö Konsthall i mars 2016. Tilldelades Konstakademiens stora stipendie 2015. |  |
31. Konstnär:Håkan Elofsson
Titel: Fasad
Teknik: Foto
Mått: 30x40 cm | Jag lovade ett nytt fotografi av Håkan Elofsson i år. Glädjande nog hittade jag detta foto på Konsthallen i Hishult. Många minns Håkans fina Bombay Boulevard-utställning på Fotografiska (och Hishult). Med försiktig vördnad närmade sig Håkan sina motiv ur vardagslivet i Bombay. Husfasader förknippar vi annars gärna med Martin Wickströms bildvärld och Håkans bild här är en blinkning till Martin. En höst åkte Håkan, Martin och hans fästmö Lena Endre till New York och Håkan fotade bl a ”Martins motiv” – fasader. Hur upplever vi husfasaden? Är den stängt? Vad händer innanför fasaden– hot eller vänlighet? |  |
32. Konstnär: Bengt Landin
Titel: Fönsterbleck
Teknik: Akvarell
Mått: 58x79 cm | För två sedan berättade jag om en av mina tidiga hjältar- Bengt Landin. Full kontroll, och främst, på akvarelltekniken, men även på oljefärgen. Lätt i handlaget rönte han stora framgångar i ”vått på vått”. Även för Bengt duggar utställningarna glest nu för tiden. Tur att vi hittade den här! |  |
33. Konstnär:Curt Asker
Titel: Immobil
Teknik: Akvarell
Mått: 25x18 cm | Curt skapade en alldeles egen konstnärlig värld genom sina- Immobiler. Även ”Blickstillor” kallades de ibland. Akvarellskulpturer, eller drakar, fanns för att kunna mäta rymden. Curt spände upp sina Immobiler, gärna med Östersjön i bakgrunden, och skapade märkliga proportioner på det till synes oändliga. Curts Immobiler blev till hålrum med rymden/oändligheten bakom. Vi ser detta även i hans akvareller. Provence och Brantevik var hans mer konkreta universum. Curt avled i slutet av 2015. |  |
34. Konstnär:Varierande och flera
Titel: Kulturlåda Gotland
Teknik: Hårt och mjukt
Mått: smått, gott och större | Här kommer ett annorlunda inslag. Gotland i allmänhet och Visby i synnerhet har en alldeles egen kultur. I denna ”hemliga låda” bjuds du på ett urval av vad ”öjn” kan erbjuda. |  |
35. Konstnär:Hans Wigert
Titel: Gotska Sandön
Teknik: Blandteknik på papper
Mått: 37x50 cm | I hela sitt liv tog Hans parti för naturen. Människan ställde ibland till det för den, tyckte han. Hans målade djurs utsatthet och vad han tyckte blev följderna av vårt sätt att leva. För flera decennier sedan åkte han och två målarbröder till Gotska Sandön. Denna resa ledde till en serie av konstverk. Det kanske var vid Gumskullen Hans hittade det här vackra motivet. |  |
36. Konstnär:Hans Wigert
Titel: Seglats
Teknik: Målning på duk
Mått: 60x40 cm | Resan. Livets resa har många konstnärer skildrat i målningar, etsningar, i kurbits, muralmålningar och serigrafier. Hans återkom ständig kring detta tema i sina bilder, ofta med något slags dramatik. Avgrunden, djupt vatten, blåst och risk att båten kan kantra visar på att livet är fullt av faror. Men vi måste leva på. Hans levde med en ständig revanschlusta – han ville visa alla att han kunde bli bättre. Han kände sig utanför etablissemanget (och var lite nöjd med att stå utanför) men var väldigt nöjd med att bli inbjuden till Thielska galleriet 2011, som blev hans sista stora visning. |  |
37. Konstnär:Hans Wigert
Titel: Sländan
Teknik: Akvarellerad etsning (unik)
Mått: 32x35 cm | Här kommer ännu ett mästerligt verk av Hans Wigert. Sländan tar mänskliga former och som vanligt iklär sig konstnären huvudrollen. Hans lyckades på ett utmärkt sätt kombinera etsningstekniken med lättheten i akvarellen. Det är få, om ens någon, som kan mäta sig med Hans i detta. Ett stort antal verk av Hans såldes på auktion under våren 2016 och de akvarellerade etsningarna var omåttligt populära. |  |
38. Konstnär:Hans Wigert
Titel: Ikaros
Teknik: Etsning (PT)
Mått: 29x32 cm | Ni minns väl Ikaros från den grekiska mytologin!? Ikaros flydde med sin far från Kreta och Kung Minos. Ikaros far hade tillverkat vingar av vax, för dem båda att fly med. Fadern varnade sonen att flyga för nära solen. Vingarna kunde smälta. Ni vet hur det gick – Ikaros flög pga högmod och hybris för nära solen och de båda störtade. Hans Wigerts pappa var pilot och fadern störtade med planet en (eller var det två?) gånger. Hans var som barn livrädd att pappan skulle göra som Ikaros. |  |
39. Konstnär:Lennart Aschenbrenner
Titel: Skrift
Teknik: Akvarell
Mått: 49x63 cm | Vi har lärt oss att Lennart brukar i sina bilder skildra det synes bortglömda, lite ovidkommande men detta blir synligt när Lennart målar det. Lennart behärskar det mesta inom skrået; skulptur, akvarell, grafik och måleri och det har han visat i många utställningar rund om Sverige under decennier. Han har levt långa tider i Frankrike (Provence, Nice) men har nu stoppat ner bopålarna i Svedala. Växelvis i Värmland och Stockholm. En lite ovanlig bild av Lennart denna gång, för en gångs skull svår att datera. |  |
40. Konstnär:Karin Lind
Titel: Flickan och trädet
Teknik: Brons
Mått: cirka h35 b15 d15 cm | Karin dök upp för mig redan 1998 på en skulpturutställning på Tyresö Slott. Hennes personliga Hus-skulpturer gjorde intryck på publiken. Samarbetet med Karin fortsatte -en stor skulptur ”JAG” i järn och glas installerades på Haga Forum. Vår skulptur hämtade hon inspiration till i samband med en stipendieresa till Capri. Vila och energi hämtar vi under trädet. Det visste redan ”de gamla grekerna, säger Karin. |  |
41. Konstnär:Anders Fogelin
Titel: Skärgårdslandskap
Teknik: olja på duk, uppspänd på pannå
Mått: 22x26 cm | Om jag hittar bra original av denne målare, ja då kommer han med i utlottningen. Anders föddes på västkusten, bodde i området Slottet, Hamburgsund men vistades tidvis utomlands företrädesvis i Barcelona och Kyoto; Japan. Han älskade folklivet vilket han ofta skildrade i sina målningar. Men det var när han kom hem som upptäckte det bohuslänska landskapet på allvar. |  |
42. Konstnär:Rune Jansson
Titel: Utan titel (interiör Koksgatan). Troligen unik.
Teknik: Fotografi
Mått: 30x20 cm | Rune var på många sätt en allkonstnär. Han målade gärna med olja och akvarell men använde också gärna fet krita och blyerts. När han pratade om fotokonsten blev han varm om rösten. Han visade inte sina fotografier särskilt ofta men modiga gallerister förstod. Ju äldre Rune blev desto oftare blev hans lägenhet rekvisita. Något man inte märker i bilden som ofta var universell. En berömd visning med foto hade Rune tillsammans med Katinka Andersson för flera år sedan. |  |
43. Konstnär:Magnus Berg
Titel: Vattenanden min vän
Teknik: olja på duk
Mått: 40x40 cm | Kanske var det efter att Magnus hade gått 2,5 mil till nästa by för att där kontant betala sin årliga vattenräkning som han längtade till vattnet, det riktiga vattnet. Att äntligen få möta - Vattenanden, min vän. Gjorde han vår målning då? Vi vet i alla fall att Gerlesborgsskolans lektioner knappt hinner sluta för terminen innan Magnus flyr med penslar, akvarellpappren och dukar till Kreta. Fast Magnus ateljégård på Söder har, med sin färgprakt om hösten, också sina fördelar. Aktuell med tre utställningar under 2016 runt om i landet. |  |
44. Konstnär: Arne Charlez
Titel: Terta
Teknik: Olja på duk
Mått: 70x38 cm | Vänta dig inte något insmickrande. Det kräver tid och tålamod att umgås med Arne Charlez.” skrev konstnären Jan Håfström en gång i en recension av en Arne Charlez-utställning på Thielska galleriet i Stockholm. Charlez arbetade med infall och impulser; vägen var aldrig utstakad. Det gav upphov till det fria, lekfulla måleri som mot slutet av hans karriär kommit att bli hans signum. Verksam, lite i skymundan, på den svenska konstscenen. Jag såg honom bara på Thielska galleriet.
|  |
45. Konstnär: Hans Wigert
Titel: Vid Prästsjön
Teknik: Akvarellerad etsning (unik
Mått: 28x24 cm | Se här! Den så saknade från förra årets utlottning har upphittats och vi gläds med att få ha med detta verk i år istället. Hans gjorde så; tog en unik etsning eller en ur en serie och satte till akvarellpenseln. De skarpa konturerna i etsningen suddades ut och
färgerna fick flöda (eller bara en lite ”dutt”). Hans hittade ett omisskännligt uttryck i denna teknik med stor populäritet som följd. Hans avled 2015.
|  |