I många år besökte jag gärna Gallerie Aix på Karlavägen i Stockholm. Galleriet drevs av den mycket energiske Carl-Axel Valén. Han blev med tiden en storsamlare av främst svensk konst och konsthantverk. Vid hans död 2010 överlämnade han sin förmögenhet till en stiftelse. Denna stiftelse visar nu verk ur Carl-Axels samling på Säfstaholms slott (Vingåker).
Utställningen har öppet dagligen 25 juni – 14 augusti, 11.00 – 16.30 samt de två sista helgerna i augusti, 20 – 21 och 27 – 28.

Konstsamlaren, galleristen och bokförläggaren Carl Axel Valén (1928-2010)

Efter sjuårig folkskola började han arbeta inom jordbruket. Bildningstörsten drev honom dock att studera vidare. Han gick på folkhögskola och fortsatte till Stockholms högskola. Därefter anställdes han som folkhögskollärare på Värmdö. Under den här tiden hade han olika uppdrag inom ungdomsarbete också internationellt bland annat med placering i Bryssel. Resorna ut i Europa blev många och gav honom tillfälle att ägna tid åt ett allt mer uppslukande konstintresse. Han besökte museer och gallerier, konstnärer och konsthandlare och han började bygga upp en omfattande konstsamling. 1967 startade han sitt första konstgalleri på Narvavägen i Stockholm. 1970 lämnade han läraryrket för att bli konsthandlare på heltid. 1980 köpte han Galerie Aix vid Karlavägen i Stockholm. Det kom att bli ett av de mest framgångsrika och omtalade i staden.
Delar av det som visas på Säfstaholms Slott:

20160821_2

Björn Wessman