Metropolitan Museum visar Anselm Kiefer ända till den 8 april och utställningar med denne konstnär gör att vi aldrig kan glömma historien om 2:a världskrigets fasor.

Utställningen tar med oss från hans inledande och mycket uppmärksammade konstnärliga period. När ingen i Tyskland vågade prata om kriget tog han på sig sin fars Wehrmachuniform och gjorde hitlerhälsningen.

Saxat från Omkonst.com recension under rubriken:

Uppgörelse och konstnärlig andeutdrivning

Everyone Stands Under His Own Dome of Heaven, 1970.
The Metropolitan Museum of Art, Gift of Cynthia Hazen Polsky, in memory of her father,
The Metropolitan Museum of Art, Denise and Andrew Saul Fund, 1995 © Anselm Kiefer

Your Golden Hair, Margarete, 1980. Watercolor, gouache, and acrylic on paper.
Watercolor, gouache, and graphite on joined paper. Joseph H. Hazen, 2000 © Anselm Kiefer

Sedan dess har Kiefer skruvat upp volymen och låtit sina verk växa och har alltjämt den mörka tyska historien som stoff.
Numera förknippas han med landskapsmålningar i enorma format och med tumstjocka lager färg i en skala reducerad till det blygrå.
Ofta häller han dessutom faktiskt smält bly över målningarna. Man kan säga mycket om hans konstnärskap, men inte att han är återhållsam.
Hans ateljé utanför Paris spänner över 40 000 kvadratmeter. Målningarna i sig är inte sällan fem-sex meter.

Läs hela recensionen: http://www.omkonst.com/18-kiefer-anselm.shtml