Choose color scheme

Månadsutlottning

Välkommen till Sonora konstförenings månadslotteri. Här nedan, kan du som vinner, välja mellan de kvarvarande vinsterna.

1. Anders Knutsson
Teknik: Serigrafi (numrerad AP –artist print)
Titel: utan titel
Format: 30x 40 cm (bildmått). Passepartout och ram.

Han lämnade Konstsverige 1979 och på New York-scenen landade han i en rörelse som befann sig någonstans mellan en mogen minimalism och en gryende performancevåg - Radical Painting. Eller som f d Moderna Museet-chefen Lars Nittve sa:

"Det är lika bra att det blir sagt, först som sist: Anders Knutssons monokroma måleri från slutet av 1970-talet hör inte bara till det allra bästa som gjordes i svensk konst under de åren. De ytor i vax och olja som han la upp på noggrant utvalda linnedukar, gav oss målningar som hör till det allra bästa som över huvud taget gjorts i detta, ett av de svåraste, mest krävande, hörnen av den sena modernismens allt bredare fält."
2. Rune Jansson
Teknik: Pastell
Titel: Utan titel
Format: 22x 26 cm (bildmått). Passepartout och ram.

Vi uppmärksammar Rune Jansson i en rad sammanhang detta år. På 50-talet kom Rune med abstrakta, nästan jordiga formationer. De liknade uppbrutna landskap. Denna månadsvinst är ett sådant landskap. Från 1950!
3. Ulf Gripenholm
Teknik: Litografi nr 79/360
Titel: Landskap
Format: 33x45 cm

Ulf är en kär gammal bekantskap för oss i konstföreningen. Vi har med verk i Grand Final så ofta vi hittar bra originalverk. Ulf har gjort bra grafik genom åren också och han har en tonträff i färgerna som få konstnärer har. Här kommer ett landskap signerat Ulf Gripenholm.
4. Rune Jansson
Titel: Ligger på varandra
Format: 12 x 16 cm

Vi uppmärksammar Rune Jansson i en rad sammanhang detta år. Rune målade intensivt under perioder. I små block kunde han fylla blad efter blad med sina spontana infall, ofta färgrika, alltid med en träffande titel och med tvära kast. Jag bad honom sätta titel på ett flertal ”dagboksanteckningar” så som den här, och det blev alltid rätt! Detta lilla originalverk kommer till dig inramat.
5. Rune Jansson
Titel: Växtlighet
Format: 15 x 10 cm

6. Ilkka Pärni
Teknik: Tempera
Format: 45x19 cm

Här kommer en stilig bild av Ilkka Pärni. Han har varit det geometriska språket troget i hela sitt liv och visade i mars-18 sina bilder på Borlänge Museum, tillsammans med Kerstin Hedman. Ilkka gjorde denna bild efter ett stipendium på San Michele, Capri, Italien.
7. Rune Jansson
Teknik: Litografi
Titel: Utan titel
Format: 30x 43 cm (hela bladet)

Rune gjorde många litografiska produktioner under sin levnad. Hans ”synrand” kom väl till pass i grafiken. I årets Månadslotteri visar vi på ett urval av Runes allra bästa litografiska verk.
8. Lennart Aschenbrenner

Teknik: Serigrafi, tryckt i 9 färger.
Titel: Hannover
Format: 58x76 cm (bild)

Lennart gjorde för flera decennier sedan bilder på temat resor. Motiven kunde vara (delar av) biljetter, sommarvykort från avlägsna vänner mm. Allt för att påminna oss om våra ibland glömda minnen.
9. Lennart Aschenbrenner
Teknik: Färgetsning samt delvis handkolorerad
Format: 36x28 cm

En fin färgetsning av konstnären som vill uppmärksamma de små betydelsefulla tingen. Det här verket är gjord strax innan tillkomsten av Sonora konstförening.
10. Rune Jansson
Titel: Ovidkomma
Format: 16 x 12 cm

Vi uppmärksammar Rune Jansson i en rad sammanhang detta år. Rune målade intensivt under perioder. I små block kunde han fylla blad efter blad med sina spontana infall, ofta färgrika, alltid med en träffande titel och med tvära kast. Jag bad honom sätta titel på ett flertal ”dagboksanteckningar”, så som den här, och det blev alltid rätt! Detta lilla originalverk kommer till dig inramat.
11. Ilkka Pärni
Teknik: Tempera på pannå
Format: 22x 26 cm

Här en tät, geometrisk komposition av vår stamgäst Ilkka Pärni. Våren 2018 avslutade Ilkka en stor visning i Borlänge, med stor framgång.