Choose color scheme

Månadsutlottning

Välkommen till Sonora konstförenings månadslotteri. Här nedan, kan du som vinner, välja mellan de kvarvarande vinsterna.

1. Sten Etling
Titel: utan titel
Format: 77x56 cm

Här en konstnär bortom strålkastarljuset. En fin kolorist, intressanta motiv (vad målar han?) med utställda verk både i Norden, Tyskland och Holland. Född -47 och tidvis boende utanför Sverige.
2. Ilkka Pärni
Format: 45x 19 cm

Här kommer en kraftfull bild av Ilkka Pärni. Han har varit det geometriska språket troget i hela sitt liv och visar nu (mars-18) sina bilder på Borlänge Museum, tillsammans med Kerstin Hedman. Bilden kommer givetvis ramad till dig.
3. Ulf Gripenholm
Teknik: Litografi nr 79/360
Titel: Landskap
Format: 33x45 cm

Ulf är en kär gammal bekantskap för oss i konstföreningen. Vi har med verk i Grand Final så ofta vi hittar bra originalverk. Ulf har gjort bra grafik genom åren också och han har en tonträff i färgerna som få konstnärer har. Här kommer ett landskap signerat Ulf Gripenholm.
4. Armand Rossander
Teknik: Olja på pannå
Titel: Vinterlandskap
Format: 24x40 cm

Han var en fin målare. Han Armand. Utbildad på Konstakademien i Stockholm och det abstrakta landskapet blev hans signum. I alla fall på senare år. Debut på ”Ung konst” och han var medlem av 1947 års män (och en kvinna!) som tog den konkreta konsten till den svenska publiken. Representerad på Moderna Museet samt i offentliga utsmyckningar.

5. Rune Jansson
Titel: Växtlighet
Format: 15 x 10 cm

Vi uppmärksammar Rune Jansson i en rad sammanhang detta år. Rune målade intensivt under perioder. I små block kunde han fylla blad efter blad med sina spontana infall, ofta färgrika, alltid med en träffande titel och med tvära kast. Jag bad honom sätta titel på ett flertal ”dagboksanteckningar” så som den här, och det blev alltid rätt! Detta lilla originalverk kommer till dig inramat.
6. Rune Jansson
Teknik: Fotografi (troligen unik)
Titel: Inifrån
Format: 30x20 cm

Rune var på många sätt en allkonstnär. Han målade gärna med olja och akvarell men använde också gärna fet krita och blyerts. När han pratade om fotokonsten blev han varm om rösten. Han visade inte sina fotografier särskilt ofta men modiga gallerister förstod. Ju äldre Rune blev desto oftare blev hans lägenhet rekvisita. Något man inte märker i bilden som ofta var både allmängiltig och universell.
7. Rune Jansson
Titel: Utan titel
Format: 30x 43 cm (hela bladet)

Rune gjorde många litografiska produktioner under sin levnad. Hans ”synrand” kom väl till pass i grafiken. I årets Månadslotteri visar vi på ett urval av Runes allra bästa litografiska verk.
8. Rune Jansson

Titel: utan titel (PT)
Format: 49 x 81 cm

9. Rune Jansson
Titel: Flygande former
Format: 12 x 16 cm

10. Rune Hagberg
Teknik: Tusch på papper
Titel: utan titel
Format: 14 x 12 cm

En annan spontanist var Rune Hagberg. Han hade rötter i zenbuddismen och arbetade ofta i ett kalligrafiskt spontant tuschmåleri. Han var verksam/boende i Härnösand och hans ”rullar” har blivit legendariska. Flitig utställare ända fram till hans död 2015.

11. Rune Jansson

Titel: Utan titel

Format: 60x 86 cm (hela bladet)

12. Rune Jansson
Titel: Ovidkomma
Format: 16 x 12 cm

Vi uppmärksammar Rune Jansson i en rad sammanhang detta år. Rune målade intensivt under perioder. I små block kunde han fylla blad efter blad med sina spontana infall, ofta färgrika, alltid med en träffande titel och med tvära kast. Jag bad honom sätta titel på ett flertal ”dagboksanteckningar”, så som den här, och det blev alltid rätt! Detta lilla originalverk kommer till dig inramat.
13. Rune Jansson
Format: 45x 58 cm