Choose color scheme

Månadsutlottning

Välkommen till Sonora konstförenings månadslotteri. Här nedan, kan du som vinner, välja mellan de kvarvarande vinsterna.

1. Anders Knutsson
Teknik: Serigrafi (numrerad AP –artist print)
Titel: utan titel
Format: 30x 40 cm (bildmått). Passepartout och ram.

Han lämnade Konstsverige 1979 och på New York-scenen landade han i en rörelse som befann sig någonstans mellan en mogen minimalism och en gryende performancevåg - Radical Painting. Eller som f d Moderna Museet-chefen Lars Nittve sa:

"Det är lika bra att det blir sagt, först som sist: Anders Knutssons monokroma måleri från slutet av 1970-talet hör inte bara till det allra bästa som gjordes i svensk konst under de åren. De ytor i vax och olja som han la upp på noggrant utvalda linnedukar, gav oss målningar som hör till det allra bästa som över huvud taget gjorts i detta, ett av de svåraste, mest krävande, hörnen av den sena modernismens allt bredare fält."
2. Rune Jansson
Teknik: Pastell
Titel: Utan titel
Format: 22x 26 cm (bildmått). Passepartout och ram.

Vi uppmärksammar Rune Jansson i en rad sammanhang detta år. På 50-talet kom Rune med abstrakta, nästan jordiga formationer. De liknade uppbrutna landskap. Denna månadsvinst är ett sådant landskap. Från 1950!
3. Ulf Gripenholm
Teknik: Litografi nr 79/360
Titel: Landskap
Format: 33x45 cm

Ulf är en kär gammal bekantskap för oss i konstföreningen. Vi har med verk i Grand Final så ofta vi hittar bra originalverk. Ulf har gjort bra grafik genom åren också och han har en tonträff i färgerna som få konstnärer har. Här kommer ett landskap signerat Ulf Gripenholm.
4. Rune Jansson
Titel: Ligger på varandra
Format: 12 x 16 cm

Vi uppmärksammar Rune Jansson i en rad sammanhang detta år. Rune målade intensivt under perioder. I små block kunde han fylla blad efter blad med sina spontana infall, ofta färgrika, alltid med en träffande titel och med tvära kast. Jag bad honom sätta titel på ett flertal ”dagboksanteckningar” så som den här, och det blev alltid rätt! Detta lilla originalverk kommer till dig inramat.
5. Rune Jansson
Titel: Växtlighet
Format: 15 x 10 cm

6. Ilkka Pärni
Teknik: Tempera
Format: 45x19 cm

Här kommer en stilig bild av Ilkka Pärni. Han har varit det geometriska språket troget i hela sitt liv och visade i mars-18 sina bilder på Borlänge Museum, tillsammans med Kerstin Hedman. Ilkka gjorde denna bild efter ett stipendium på San Michele, Capri, Italien.
7. Eivor Brunner
Teknik: Olja på pannå
Titel: Ängen, G:a Bjerred
Format: 27x35 cm

Jag vet inte varför jag fastnade för den här målningen, men igenkänning kan vara en gissning. Vi som ibland vistas i de södra landskapen kan väl säga – aha! Väl beskrivet.

8. Nils Göran Brunner
Teknik: Olja på pannå
Format: 27x33 cm

Om man tittar ut genom ett fönster, en fuktig höstdag i Skåne, kan det se ut som i Nils Göran Brunners bild. Det var iaf från södra Sverige han främst hämtade sina motiv. Han krånglade inte till det. Motivet var underordnad – färgen.

9. Lennart Aschenbrenner
Teknik: Färgetsning samt delvis handkolorerad
Format: 36x28 cm

En fin färgetsning av konstnären som vill uppmärksamma de små betydelsefulla tingen. Det här verket är gjord strax innan tillkomsten av Sonora konstförening.

10. Rune Jansson
Titel: Ovidkomma
Format: 16 x 12 cm

Vi uppmärksammar Rune Jansson i en rad sammanhang detta år. Rune målade intensivt under perioder. I små block kunde han fylla blad efter blad med sina spontana infall, ofta färgrika, alltid med en träffande titel och med tvära kast. Jag bad honom sätta titel på ett flertal ”dagboksanteckningar”, så som den här, och det blev alltid rätt! Detta lilla originalverk kommer till dig inramat.
11. Helena K
Teknik: Cliché-tryck
Titel: Aretha RIP
Format: 50x 40 cm

I somras avled souldrottningen Aretha Franklin. Bakom sig lämnar hon en enorm musikskatt.
Illustratören Helena K inspirerades av hennes musik och gjorde den här bilden. Tryckt i en liten upplaga.
12. C Göran Karlsson
Teknik: serigrafi
Titel: Svart hjul, från 1981
Format: 58x77 cm

Från 70-talets slut började CGöran måla motiv från resandet. Ja, livets resa ni vet. Fascinationen fanns där med tågets framfart. Tuff, tuff.
13. Harald Lyth
Teknik: Litografi, nr 18/70
Titel: Den grå
Format: 63x48 cm (bildyta)

Om dokumentationen stämmer; detta är Harald Lyths första grafiska blad! Från 1973. Grattis till vinnaren.
Nr 14: Rune Jansson
Teknik: Foto (med täckfärg)
Titel: Blidösundet (signerat på baksidan)
Format: 25x25 cm (bildyta)
Fotokonsten låg Rune varmt om hjärtat och han experimenterade med denna teknik långt före många av dagens fotografer. ”Blidösundet” har Rune betitlat detta (med stor sannolikhet) original. Dessutom förstärkte han vissa delar av fotot med ljus täckfärg. Originellt.
Nr 15: C Göran Karlsson
Teknik: Serigrafi (tryckt av Ateljé Ingvar Landberg)
Titel: Tvekamp
Format: 70x50 cm
Ännu ett verk av CGöran – detta har han kallat för Tvekamp. Ställdes för första gången ut i Paris 1990. Motivet är en fortsättning på de verk CGöran gjort tidigare; Möte I-III, Sköldbärare och Trehörningarnas möte. Verket är ramat med passepartout och vitlaserad list.