Choose color scheme

Månadsutlottning

Välkommen till Sonora konstförenings månadslotteri. Här nedan, kan du som vinner, välja mellan de kvarvarande vinsterna.

1. Rune Jansson
Teknik: Litografier
Titel: Strater
Format: 30 x 38 cm

Rune var väldigt stolt över dessa 48 litografier som han satte samman i en ringbunden bok. En spegelbild av hans konstnärskap tillsammans med hans egna ord.
2. Björn Wessman
Teknik: Affisch
Format: 12 x 16 cm

Här vinner du en inramad utställningsaffisch från Björn Wessmans senaste utställning på Konsthallen i Hishult. Affischen är gjord efter målningen som visades på konsthallen 2019. I denna vinst ingår också ett medlemskap i Björn Wessman Sällskapet under 2021.
3. Bengt Landin
Teknik: Akvarell
Titel: Stilleben
Format: 47 x 30 cm

En fin målare är han. Bengt är riktigt slängt i akvarelltekniken men tyvärr ser vi inte så mycket av honom nu för tiden. Här får vinnaren i fin akvarell i hyggligt format!
4. Lennart Aschenbrenner
Teknik: Akvarell på papper
Titel: Bessillon II
Format: 38x 28 cm

Denne fine konstnär hittar alltid de mindre, till synes obetydliga tingen, och sätter lyset på dem. Här har vi nöjet att gratulera vinnaren till en akvarell. Bessillon ligger skönt i Provence, nära Cotignac där Lennart bodde tidigare tidvis
5. Micaela Cignozzi
Format: 15x15 cm

En målning av Sonora-stipendiaten som har utvecklat sitt konstnärskap mot en mer geometrisk stil. Flitig målare. Visat sina målningar på Uppsala konstmuseum nyligen samt på galleri Flach, Stockholm. Hon tog sin Master of Fine Art 2018. Målningen kommer ramad.

Utlottad
6. Jonas Törnkvist
Format: 17x17 cm

Jonas ställde en gång ut sina målningar på Sonora tillsammans med Micaela (se ovan). Han gick ut Konstfack 2000 och tog sin Bachelor 2018 i Umeå (känd för sina bra målarstudenter). Nyligen presenterade Jonas nya målningar på POM Gallery, Mariefred.
7. Hans Wigert
Teknik: Torrnålsetsning, nr 9/31
Titel: Två ansikten
Format: 22x 28 cm (41x44 cm)

Hans var en av få mästare i den svåra tekniken i att etsa i torrnål. Nästan alltid i lyckade resultat. Detta tillsammans med sitt unika bildspråk ledde bl a fram till detta objekt.
8. Andy Warhol
Teknik: Tvål
Titel: Brillo
Format: 10x10x10 cm

Det här verket är tillägnat Andy Warhol. Hans utställning på MM i Stockholm 1968 (hans första stora i Europa) blev världsberömt inte minst tack vare de popkonstgjorda Brillo-askarna. I vår skapelse har tvättmedlet (Brillo) byts ut mot tvål! Inköpet gjordes på konstmuseum i Berlin.
9. Ilkka Pärni
Teknik: Litografi
Titel: utan titel
Format: 68x12 cm (bild 60x5 cm)

Här kommer ett erbjudande till vinnaren. Välj en litografi av Ilkka Pärni. Du kan välja mellan litografi nr 1 eller litografi nr 4. I känd geometrisk stil lägger Ilkka färg mot färg i elegant tappning. Formatet ser du här ovan.
Ditt val kommer ramat med en vit laserad list.
10. Magnus Berg
Teknik: akvarell
Titel: utan titel
Format: 13x18 cm (bild) 39x32 cm (hela)

Ja, konstnären känner ni igen – Magnus Berg. En akvarell av lite äldre märke men handlaget är det lätta, ljusa och ger varma klanger tillbaka till oss.
11. Micaela Cignozzi
Format: 15x15 cm

12. Lennart Aschenbrenner
Teknik: serigrafi
Titel: Spår av sommar 1
Format: 49x38 cm

Lennart har varit målare och grafiker i hela sitt långa liv. Hans grafiska produktion är imponerande. Här kommer en serigrafi, tryckt av atelier Ingvar Landberg, av lite äldre datum men ack så aktuell. Lennart hjälper oss hitta till de små tingen i livet som lever lite i skymundan; pinnen vi lekt med, lövet, den trasiga tablettasken och sommarens lekar. Bladet har en svart list i trä.
13. Stockholms Bränneri
Teknik: Vått och torrt
Titel: Stockholms Bränneri
Format: S, M och L samt 70 cl

Ett litet ovanligt vinnarobjekt från bekanta Stockholms Bränneri. Du väljer mellan en T-shirt, sweatshirt eller Longsleeve T-shirt samt en flaska Dry Gin. Ditt exemplar av dry Gin är ett av endast 1 500 st. med en speciell etikett. Det är Stockholms Bränneris första konstnärliga samarbete där de arbetar med både nya och etablerade artister för att skapa begränsade och unika etiketter för deras Dry Gin. Det första samarbetet är med Olle Eksell, en av våra mest älskade grafiska formgivare, och skaparen av det ikoniska konstverket “Slussen" tillverkat 1939. Motivet är en tidskapsel av och en hyllning till vårt närliggande trafiknav på Södermalm. Mycket beundrad och ständigt kritiserad, alltid föremål för debatt, nu mer än någonsin.
Nr 14: Lennart Aschenbrenner
Teknik: Litografi
Titel: Slips I resp Slips II
Format: 48x38 cm
I denna vinst kan nu välja mellan två litografier; Slips I eller Slips 2. Lennart luras lite med titlarna, tror jag, för någon slips är det väl inte?
Nr 15: Lennart Aschenbrenner
Teknik: Serigrafi
Titel: Regn-Skog
Format: 70x50 cm
I denna lite större serigrafi har Lennart tagit hjälp av 10 st. färger, för att kunna återskapa känslan av Regn och Skog.
Nr 16: Lennart Aschenbrenner
Teknik: färgetsning
Titel: Kilen
Format: 88x59 cm (bilden)
Genom hela sitt konstnärskap har Lennart skildrat det bortglömda, det som vi ofta inte ser som viktigt. Men som är en naturlig del av oss. Atelier Ingvar Landberg ligger bakom tryckkonsten.
Nr 17: Lennart Aschenbrenner
Teknik: färgetsning
Titel: Hund som skäller på månen
Format: 24x19 cm (bilden), 41x28 cm (bladet)
Genom hela sitt konstnärskap har Lennart skildrat det bortglömda, det som vi ofta inte ser som viktigt. Men som är en naturlig del av oss. Skogen och landskapets materia kan ta sig detta fina uttryck i Lennarts färgetsning. Ateljé Larsen, Helsingborg ligger bakom tryckkonsten. Etsningen kommer ramad till dig.