Choose color scheme

Månadsutlottning

Välkommen till Sonora konstförenings månadslotteri. Här nedan, kan du som vinner, välja mellan de kvarvarande vinsterna.

1. Sten Etling
Teknik: Blandteknik på papper
Titel: utan titel
Format: 77x56 cm

Här en konstnär bortom strålkastarljuset. En fin kolorist, intressanta motiv (vad målar han?) med utställda verk både i Norden, Tyskland och Holland. Född -47 och tidvis boende utanför Sverige.
2. Ulf Gripenholm
Teknik: Litografi
Titel: Mörk och ljus

Format: 57x77 cm, nr 204/275

Stilig bild av Ulf detta. Normalt skämmer han bort oss med färgen. Få kan behandla den som han gör. I denna bild råder stillsam vila. Sommaren 2017 visade Ulf ett urval av äldre grafik på ett bra galleri på Gotland. Allt gick åt, igen.
3. Ulf Gripenholm
Teknik: Litografi nr 79/360
Titel: Landskap
Format: 33x45 cm

Ulf är en kär gammal bekantskap för oss i konstföreningen. Vi har med verk i Grand Final så ofta vi hittar bra originalverk. Ulf har gjort bra grafik genom åren också och han har en tonträff i färgerna som få konstnärer har. Här kommer ett landskap signerat Ulf Gripenholm.
4. Armand Rossander
Teknik: Olja på pannå
Titel: Vinterlandskap
Format: 24x40 cm

Han var en fin målare. Han Armand. Utbildad på Konstakademien i Stockholm och det abstrakta landskapet blev hans signum. I alla fall på senare år. Debut på ”Ung konst” och han var medlem av 1947 års män (och en kvinna!) som tog den konkreta konsten till den svenska publiken. Representerad på Moderna Museet samt i offentliga utsmyckningar.
6. Rune Jansson
Teknik: Fotografi (troligen unik)
Titel: Inifrån
Format: 30x20 cm

Rune var på många sätt en allkonstnär. Han målade gärna med olja och akvarell men använde också gärna fet krita och blyerts. När han pratade om fotokonsten blev han varm om rösten. Han visade inte sina fotografier särskilt ofta men modiga gallerister förstod. Ju äldre Rune blev desto oftare blev hans lägenhet rekvisita. Något man inte märker i bilden som ofta var både allmängiltig och universell.
7. Laris Strunke
Teknik: Akvarell
Titel: Landskap
Format: 63x88 cm

En akvarell av Laris betyder landskap. Ett landskap han gärna inspireras av är det gotländska, dit han återvänder ständigt med besök och utställningar. Laris målar med stort självförtroende och med flödande bländande teknik. Bilden är stor (!) liksom konstnären. Laris har erhållit Konstakademiens stora akvarellpris två gånger. Det har ingen annan fått.
8. Helena K

Teknik: Giclée fine art printing using inkjet machines.
Titel: A walk in a Parisian park
Format: 70x50 cm. Upplaga 40 ex.

Här något helt nytt och annat än vad vi är vana vid. En illustratör i vardande. Modeintresserad som även skildrar vardag i London och Paris. Bilden inspirerad av hennes promenader i Luxemburg-trädgården, Paris. Berättar mer till vinnaren!
11. Lennart Aschenbrenner

Teknik: Brons monterad i trälåda
Titel: Spackelspade

Format: 31x24 cm.

Ett intressant verk av Lennart. Kanske är detta en hyllning till hans far som var målare. Ja, alltså en riktig målare! Det är troligen också en hyllning till de små, glömda tingen som Lennart vill lyfta fram.
14. Nils Göran Brunner
Teknik: Olja på pannå
Titel: Utan titel
Format: 40 x 30 cm

Ibland kan motivet vara underordnat. Det är måleriet som gäller. Så kan man lättast beskriva Nils Göran Brunners konstnärskap. Han var ”stor” på 50- och 60-talen, många uppdrag, stipendier och utställningar. Han var från Skåne av börd men gick på Konsthögskolan i Sthlm. Såg flera av hans utställning, även den sista 1986. Till vinnaren skall jag tala om vilket år denna tidlösa målning är gjord.