1. Konstnär: Bo Swenson
Titel: ”II”
Teknik: Olja på duk
Mått: 100x80 cm | Det är nog första gången Bo Swenson är med i Grand Final och det med ett betydande verk. Bo är en naturlyriker med ett starkt uttryck. Det säger nog ”tjong” i duken när han sätter igång och målar sina poetiska landskap, vadställena, dammarna med sina blommor, vassruggarna och lövverkens färgspel. Ofta utförda i serier. Bilderna andas färgspel i rörelse. Bo debuterade 1963(!) och anammade tidigt en ny expressionistisk stil. Han är medlem av Konstakademien och fick Prins Eugen-medaljen 2013. |  |
2. Konstnär: Emelie Björck
Titel: utan titel
Teknik: olja på aluminium
Mått: 50x50 | Här ett fint verk av konstnärliga Emelie Björck. Hon bygger upp sina bilder systematiskt, gärna med hjälp av kniven istället för med penseln. Emelie brukar använda motiv från det hon har inpå knuten, men här får jag känslan av något annat; något monumentalt står där i färger, inte särskilt typiska för Emelie. Hon hade en mindre men naggande god utställning hos Olsson Gallery, hösten 2017. |  |
3. Konstnär: Tommy Östmar
Titel: Flygande häxor
Teknik: blyerts och akvarell
Mått: 23x31 | Tommy var konstnären som behärskade alla tekniker inom konsten. Skulpturerna, gärna i brons, andades ofta ett klassiskt uttryck. I måleriet återkom han gärna till den kvinnliga modellen. Mannen blev ofta en mer fyrkantig ”robot”. En sådan hade vi med i förra årets utlottning. Han var oerhört driven i den svåra akvarelltekniken. Men allt hade sitt ursprung i teckningen. I hans ateljé låg högar med skissblock, fulla med teckningar. I årets verk har Tommy kombinerat dessa båda tekniker. Motiv till sina bilder hittade Tommy gärna från de sagorna, företrädesvis de japanska. |  |
4. Konstnär: Ulf Gripenholm
Titel: Stadsrum
Teknik: Serigrafi
Mått: 75 x 106 | För många år sedan hade vi med denna bild i Grand Final. Vinnare valde klokt denna serigrafi – och slutade i vår förening! Vi gör nya försök. För några år sedan gjorde Ulf en serie bilder han kallade ”Återblickar”. Det blev tre bilder; ”Sista dansen”, ”Badare” och så denna - ”Stadsrum”. Som vanligt jobbade Ulf omsorgsfullt med produktionen, där varje grafiskt blad trycktes med ett 20-tal färger. För färgen är det viktigaste. Kalla och varma färger, komplementfärger (färger som förstärker varandra, t ex Gult - Violett, Orange - Blått och Rött - Grönt). Ulf målar på i sedvanlig långsam takt. Varje färg på sin plats. Ulf bor i Frösunda, Vallentuna. |  |
5. Konstnär: Roger Metto
Titel: utan titel
Teknik: olja på pannå
Mått: 14,5 x 32 cm | Roger Metto är för många av oss en ny bekantskap. Han är Kiruna-sonen som flyttade till Stockholm och utbildade sig på Konsthögskolan där. Hans bildvärld blir som minnen, en längtan, till hemtrakterna. De lappländska bergen blandar han med barndomens hjältar så som John Wayne och Jonny Weismüller. Hollywoodhjältar dyker upp i färgstarka intensiva scenerier med vidder och vildmark i fantasilandskap. Klippiga bergen blandas med sin egen hemtrakts berg. Även konsthistoriska hjältar fångar han upp i sina bilder. Är årets inköp en hyllning till Marc Chagall? Figurer svävande i Mettos egen bildvärld. |  |
6. Konstnär: Björn Wessman
Titel: Väse
Teknik: olja på duk
Mått: 80x52cm | Detta år 2019 är Björn Wessmans år – igen. Magnifik stor utställning på Waldemarsudde där han själv beskriv visningen på följande sätt:
- Här kommer att visas skärgårdsvyer kring ateljén på Värmdö med blåbärsris och skvattrams surjordslandskap där konstnären är i full färd med att liksom Claude Monet anlägga sin egen park. Resor till Sydafrika och Skottland ger ytterligare kraft åt färgutflykterna.
Vi har här med en målning från ”förr”. Ett djupt, färgrikt motiv men de olika landskapen kom Björn att återvända till under många år därefter. Waldemarsudde hindrade inte Björn att visa nya målningar under 2018, på Galleri Aveny i Göteborg. Björn visar även nya målningar på Konsthallen i Hishult sommaren 2019. |  |
7. Konstnär:Rune Rydelius
Titel: Rocken
Teknik: linoljad lera, kartong och tusch
Mått: 28 cm (h) | Så här skriver Ulf Linde om Rune:
”En skulpturs form är när allt kommer omkring lika imaginär som en målnings. Den kan väcka en känsla av rörelse, trots att ingenting rör sig. De som menar att en skulptur är ett ting för känseln och smeker ytor medan de blundar, och njuter av det, måste finna Rune Rydelius obegriplig…..Det är som om allt slags bråte i ateljén organiserar sig en skulptur för honom när han är på det humöret. Han behöver bara ta upp något från golvet, vrida och vända på det, limma eller löda eller svetsa ihop det. Och plötsligt finns skulpturen där”.
Det är några få medlemmar förunnat att få ta del av Runes ateljé, tillika bostad, i den omgjorda skolan i Grillby, Enköping. Men finns det önskemål om ett besök till, ja då ordnar vi det!
Poeten Eva Runefelt hr specialskrivit en dikt till ”Rocken”. Dikten ingår i vinsten. |  |
8. Konstnär: Ulf Gripenholm
Titel: Källan
Teknik: akvarell på litografisk botten
Mått: 33x43 cm, inkl ram 50x60 cm | Vi återkommer gärna till denne tecknare, målare och grafiker. Helst när vi kan hitta originalverk förstås, men det finns en diger lista på litografiska verk med kvalitet att ösa ur också.
Det återkommande med Ulfs konstnärskap är det valörrika måleriet - kulörerna. Motiven har varierat något (MC-världen, leddockorna, schackrutiga torg, badscenerna) men färgen/kulören är det gemensamma i motiven. Verken växer, under disciplin och ordentligt med nedlagd tid, fram genom en organisk och intuitiv process. Han är sålunda ett gott exempel på att noggrannhet och disciplin inte är oförenliga med spontanitet. De spontana fläckarna är noggrant sparade. Ateljé och bostad har Ulf bortom allfartsvägarna i Vallentuna, utanför Stockholm. |  |
9. Konstnär: Micaela Cignozzi
Titel: Deep In The Green Lilac Park
Teknik: olja på duk
Mått: 54x54 cm | Se här – ett inköp av vår första Sonora-Stipendiat!
Efter avslutad Gerlesborgsskola åkte Micaela till Göteborg för konststudier (Bachelor) på Valands Konsthögskola, 2012-15. Hon utvecklade sitt måleri och gled mer över mot det abstrakta, geometriska. Detta konstspråk förstärktes när Micaela valde Umeå för sina vidare studier (Master). Micaela visade nya målningar på Galleri Flach här i Stockholm i slutet av 2018. Sällan, eller aldrig, har ett stipendium förvaltats bättre än detta. Micaela har erhållit 7 st. stipendier mellan 2012-18. Men vi var först!
Micaela tilldelades 2018 ett stipendium ur Stiftelsen Anna-Lisa Thomson Till Minne. |   |
10. Konstnär: Cecilia Sikström
Titel: Sittande kvinna
Teknik: blandteknik
Mått: 63x45 cm | Hennes verk kretsar ofta kring porträtt av ikoniska kvinnogestalter som Marie Antoinette, Marlene Dietrich, Ingrid Bergman och Frida Kahlo. Hon tillhör den första generationen konstnärer som är uppvuxen med TV och som barn uppslukades hon av amerikanska filmer och började tidigt att teckna Hollywoodstjärnor. Hon intresserar sig för människans anatomi och rörelser och tycker att det är roligt att gestalta en tolkning av en annan människa – så som hon gör när hon målar porträtt. I porträtten av kända kvinnor kan man hitta både drag av konstnären själv och hennes familj.
Cecilia Sikströms är född 1962 i Lycksele. Hon är utbildad vid Nyckelviksskolan, Lidingö 1982-1983, målarskolan Idun Lovén 1983-1985 och Kungliga Konsthögskolan 1985-1990. När Cecilia ställde ut på Thielska galleriet för en del år sedan, skrev intendenten Ulf Linde följande om henne:
”Hon är fenomenalt lyhörd. Hennes val av motiv är också egensinnigt - Botticellis Venus, Wertmüllers Marie Antoinette, ett gammalt bleknat foto av Edith Södergran, Marlene Dietrich... - kvinnofigurer som inte har särskilt mycket gemensamt.
Om de nu inte står för olika sidor hos henne själv. Hon är tillräckligt utrustad för det.”
Vårt inköp dyker upp i olika varianter, storlekar och material i Cecilias produktion. Hon gillar tydligen motivet. |  |
11. Konstnär: Björn(e) Selder
Titel: Vinge
Teknik: Grönpatinerad brons
Mått: - | Ingen kallade honom Björn, denne kraftfulle skulptör med sina expressiva skulpturer i tunga material såsom brons, järn och sten (han älskade diabasen!). Sent 60-tal tog Björne initiativ till Konstnärernas kollektivverkstad. Det som senare kom att bli Skulpturens Hus i Vinterviken, Stockholm, numera nedlagd. Där träffade jag också honom. Jag glömmer aldrig skulpturparken vi ordnade på Tyresö Slott! Björne kom i nyinköpt, vit välpressad kostym på vernissagen.
Björne gjorde flera betydande offentliga arbeten, bland annat fontäner i Lund, Värnamo, Solna och Globen City och Norrmalmstorg. Diabasskulpturer hittar vi i Malmö, Jönköping och Kristianstad. Han var professor vid Central Academy of fine Arts, Beijing. Vi lottar ut en magnifik ”Vinge” i grönpatinerad brons. | |
12. Konstnär:Rune Rydelius
Titel: Med lång arm
Teknik: gips, kartong och trä
Mått: 39 x 13 cm | Genom till synes enkla medel så som av gips, trä, stickor och strån, formar Rune sina skulpturer. De ska alltid uttrycka något typiskt. En som går fort. Ett språng. Stilla liv eller bara - Stående, rakt upp och ned. Allt utförs genom idoga studier av människans men också av djurens beteenden. Det magiska sker i ateljén, i den f d skolbyggnaden i Grillby, där själva sammansättningen sker. De större skulpturerna tar form under tak på verkstaden uteplats, med det böljande landskapet i bakgrunden. Thielskas förre chef, Ulf Linde, skrev en gång: Rune Rydelius är värd att beundra. Vi håller med. |  |
13. Konstnär: Magnus Berg
Titel: Vattenanden, min vän
Teknik: olja på duk
Mått: 85x100 cm | Magnus är målaren med ett speciellt förhållande till vattnet. Det är den underbara känslan av att bli omsluten av detta våta, varma som lockar. Det är också Magnus arbetsplats. Akvarellådan finns alltid med på stranden och penseln vispar oavbrutet på pappret och resultatet kan räknas i 100-tals (innan urvalsprocessen hemma reducerar antalet till ett mycket mindre antal dugliga). I årets utlottning blir det en ovanligt stor målning, och utförd på duk, av denne badande yngling. Flera utställningar i år har Magnus haft. Eftersom arbetet på Gerlesborgsskolan är avslutat kommer vi nog se Magnus bara halvårsvis i Sverige. Resten av tiden spenderar han i vattnen, kring ön Kreta.
-Doften i landskapet kommer åter, efter hettans slöjor som famntag på glömskans strandremsa. / Magnus Berg
|  |
14. Konstnär: Björn Wessman
Titel: Vit natt
Teknik: Litografi
Mått: 80x60 cm | Björn har ett väldigt utforskande seende. Genom sina resor betraktar han landskapen, ser det unika i varje landskaps själ och ger minnet stöd genom att använda fotograferandet. Väl hemma tar han fram bilderna, klipper till dem, byter ut himlen mot en alldeles vit, stoppar in en flod samtidigt som horisontellt hängande grenar passar alldeles utmärkt in i just denna bild. Sen gör han om allt. Målandet tar över med ”fotografiet” som utgångspunkt men slutresultatet blir något annat, ändå. Så fungerar det även i litografiet. Ett svenskt berg för bli bakgrund till en sydfransk sjö med sydafrikanskt mark, eller var det tvärtom? |  |
15. Konstnär: Jonas Törnkvist
Titel: Juni
Teknik: Acryl och oljekrita
Mått: 40x40 cm | |  |
16. Konstnär: Thomas Henriksson
Titel: Singularitet
Teknik: olja på duk
Mått: 40x40 cm | En liten pärla av den i Berlin boende Thomas Henriksson. I en intervju i vårt Nyhetsbrev för något år sedan utvecklade han begreppet- singularitet; titeln på målningen, så här:
Du människa är unik. Vi är inte som andra men ändå är vi förbundna med varandra. Du är slutet och början på allting. Ingen är singulär. Rutan är en egen målning. Var för sig. Och tillsammans bildar de unika bilderna ett mönster, både vertikalt och horisontellt. Allt blir en helhet men varje del bidrar med sin singularitet. Det blir nästan zenbuddistiskt……
…Allt sedan 2 års ålder tittade jag fascinerat på en bild hemma hos min morfar. En kraftfull bild målad av en numera bortglömd hötorgsmålare. När jag långt senare började på Pernby målarskola förstod jag plötsligt vad måleri var för något. Jag förstod det som Picasso, Matisse och andra målare också hade sett.
|  |
17. Konstnär: Bengt Landin
Titel: Tulpaner och hyacinter II
Teknik: akvarell
Mått: 25x25 cm | Liksom många andra konstnärer fastnade Bengt Landin i sina motiv för de vardagliga och enkla motiven. Det betydde ju inte att de var enkla att ”måla av”. Bengts måleri såg hustru Kerstin och jag redan i slutet av 70-talet och vi upptäckte då hans drivna teknik med akvarellen. Bengt hade dessutom en speciell känsla i färgerna samt målandet med ”vått-i-vått-tekniken”. Årets inköp visades första gången på legendariska Galleri Belle i Västerås och med en ny ram blev den som ny.
Han använder mycket färg och motiven är ibland på gränsen till det surrealistiska samt mycket realistiska och detaljerade. Han har även utfört diplomen till Nobelpristagarna i kemi, fysik och ekonomi under flera år. Nu lite bortglömd men står sig väl i konkurrensen. Bengt utbildade sig både på Konstfack och Konsthögskolan och tillhörde IX-gruppen med von Schantz, PG Thelander m fl. |  |
18. Konstnär: Sten Eklund
Titel: ”Plattformen på berget (svävar)”
Teknik: Akvarellerad etsning
Mått: 11x18 cm (bildyta), 50x40 cm (bladstorlek) | Glädjande nog kan vi i år presentera en akvarellerad etsning av Sten Eklund. Hans genombrott kom 1971 med berättelsen om Kullahusets hemlighet. Av många ansedd som en av de viktigaste konstnärliga insatserna i det tidiga svenska 70-talet. Kullahusets hemlighet är berättelsen om den märkliga upptäckt som 1849 gjordes av den unge upptäcktsresande J.M.G. Paléen. Mitt i en ödslig skogstrakt fann han en dalgång fylld av aldrig tidigare kända teknologiska konstruktioner, obegripliga växthusodlingar och bisarra byggnader. Över alltsammans vilade ett intryck av gåtfull rationalitet. Han bestämde sig för att kalla vad han uppfattade som huvudbyggnaden för ”Kullahuset” och området följaktligen som ”Kullahusområdet”. Av de 53 etsningarna som omfattas av sviten är vårt inköp nr 12a.
Det bör nog tilläggas att J.M.G Paléen aldrig existerat i verkligheten, liksom inte heller det så nogsamt beskrivna Kullahusområdet. Den f d akademieledamoten Lotta Lotass ansåg berättelsen så viktig att hon skrev en bok om den. Boken ingår i denna vinst. |  |
19. Konstnär: Hans Wigert
Titel: En fågel i hand
Teknik: Akvarellerad etsning
Mått: 25x22 cm (bildformat) | En konstnär som kunde variera sig i sina uttryck, men nästan alltid blev igenkänd var Hans Wigert. Det suggestiva, naturlyriska blev hans kännemärke genom ett kraftfullt måleri, ofta genom ganska grovt huggna figurer och djur. Betydligt finstämdare blev han i etsningarna. Han älskade svärtan och de tydliga linjerna i kompositionerna. I de akvarellerade etsningarna kombinerade han allt det fina. Jag vill påstå att han i den tekniken var – Mästaren.
Några röster:
”Han har gjutit nytt liv i traditionell svensk naturskildring. Han skiljer till och med ut sig från alla andra i dag, jag vill mena att han sällar sig till de stora, egensinniga föregångarna”, skrev Selin i Svenska Dagbladet.
”Han är en skicklig landskapsmålare, men snarare än att avbilda en given plats förmedlar han känslan av kylan som nyper i kinderna, vinden som viner runt öronen och de våta strumporna i stövlarna”, skrev konstkritikern Bo Maderstrand
”Hans Wigerts måleri för betraktaren så nära livets källa som det är möjligt att komma” (motivering när Hans fick Prins Eugenmedaljen för framstående konstnärlig gärning 2004) |  |
20. Konstnär: Håkan Elofsson
Titel: Bombay Boulevard
Teknik: Foto. Arkivbeständigt papper och pigmentbläck.
Mått: 42x80 cm | Jag tror det var i sex omgångar Håkan åkte till Bombay, Indien. Hyrde alltid samma taxichaufför i en vecka. Åkte alltid runt i samma kvarter. Varje resa. Han tog tusentals bilder, lite i smyg för att inte oroa. Hösten 2013 visade han Bombay Boulevard på Fotografiska i Stockholm, senare också i Konsthallen i Hishult. Nu nedbantat till 59 bilder. De skrev:
När Håkan Elofsson fotograferar utgår han från miljön och ögonblicket och i det akuta nuläget slår han på sina sinnen. Kameran kan vara nyckeln till andras liv, samtidigt fungerar den som hans sköld och legitimerar hans närvaro. Elofsson fotograferar för mötena, världen som vi inte heller förstod den. Det är komplicerat, men det blir inte mindre spännande. Allt bottnar i att han är ohyggligt förtjust i människor och alla våra tillkortakommanden. |  |
21. Konstnär: C Göran Karlsson
Titel: En ängel i rummet
Teknik: olja på duk
Mått: 80x60 cm | Min trygghet
För många år sedan såg jag en ängel av Titzian, i en bok med målningar från renässansens Italien. Den gjorde ett väldigt starkt intryck på mig, den hade en lyskraft, ett djup och en självklar enkelhet. En varm och kärleksfull utstrålning. När jag sedan var ledsen av någon anledning, tog jag åter fram bilden av Titzians ängel. Den lyssnade, tröstade och gav mig kloka råd när jag var rädd för verkligheten utanför mitt trygga hem.
Det var denna känsla jag åter kom att tänka på när jag för tre år sedan blev förskräckt över livet. Jag började då arbeta med skisser där olika geometriskt enkla former bildade en gestalt, en symbol för ett lugn och en rofylld trygghet.
Ur det fortsatta arbetet har alla dessa ”Änglar” blivit till och jag har varit lycklig och harmonisk varje stund vi har varit tillsammans. |  |
22. Konstnär: Curt Asker
Titel: utan titel
Teknik: blandteknik på papper
Mått: 38x28 cm | Curt var skulptör, målare, tecknare och grafiker. Han är kanske mest känd genom sina – Immobiler, former han skickat upp som drakar i skyn. Fästa med hjälp av tunn tråd. Årets inköp är just en sådan, fast utförd på papper. Familjen och Curts galleri visade på nyåret upp en magnifik retrospektiv utställning på Konstakademien av Curts unika hela produktion. En mästerligt hängd utställning och en av de 10 bästa utställningar av en svensk jag någonsin sett.
Curt var lätt i handlaget och färgen skir. Curt bodde tidvis i Paris men återkom ständigt till Brantevik, Österlen. Han bodde ihop med konstnären Lotti Ringström. Curt avled 2018. |  |
23. Konstnär: John Stenborg
Titel: Utan titel
Teknik: blandteknik
Mått: 42x47 cm | För några år sedan hade vi med verk av John Stenborg. Han säger: ”Om man kan gå förbi mina målningar utan att lägga märke till dem har de uppnått den högsta nivån. De har återgått till natur.”
Lite väl blygsamt kanske men John har gjort sig synlig för en världspublik genom att illustrera Nobelprisdiplom till Alice Munro, Tomas Tranströmer, Herta Müller m fl. John är en ”bred” konstnär med videoproduktioner, installationer på sjukhus. En gigantisk målning av John såg jag på Folktandvården i Stockholm helt nyligen. John var Ulf Lindes högra hand i utforskandet av Duchamp, medlem av Konstakademien, lärare på Gerlesborgsskolan mm. |  |
24. Konstnär: PG Thelander
Titel: Den blå fläcken
Teknik: Litografi, nr 14/100
Mått: 31x22 cm | PG Thelander har ett så särpräglat bildspråk att ingen betraktare kan stå likgiltig inför hans bildvärld. Med glimten i ögat blandar han motiv ur den klassiska konsten med egna inslag. Han blandar helt vilt och bilderna överraskar, ty vem undrar inte varför det finns muttrar, skruvar, öglor, plåsterlappar och tapetremsor här och var bland pingviner, sköldpaddor, strutsar och grodor? Och så en och annan blå kub, orange morot, prickig flugsvamp eller röd hummer. PG Thelanders fantasi är outtömlig.
Humor och lekfullhet är kännetecken för hans konst. PG finns representerad på alla stora museer i Sverige och flera i Norden mm. Senast visad på Galleri K2 i Gamla Stan i Stockholm, där jag också köpte den rikt illustrerade bok, över hans produktion. Boken ingår i denna vinst. Vår vinst har ingått i Karl Haskels samling och Karl har också dokumenterat PGs verk. (Karl Haskel, PG Thelander Grafik 1995-2015, Malmö 2016, H 340). |  |
25. Konstnär: Nils Gunnar Zander
Titel: Sköldpadda
Teknik: Olja på duk
Mått: 50x50 cm | 2018 blev ett ovanligt lugnt år för NG Zander. Han gjorde en minnesvärd presentation på Benhuset vid Sofia kyrka på hösten. Därefter drog han sig tillbaka till East Melbourne, på ett halvt år ungefär. Det är också där själva skapandet äger rum, dukarna spänns upp i det enkla ateljérummet i huset på Hotham Street. Minnesbilderna av de karga, vackra landskapen och dess innevånare blir där till målningar. NG intog en av våra stora konstscener, Prins Eugens Waldemarsudde, sommaren 2015. Sommaren 2017 var det dags igen – VIDA på Öland stod på tur att visa de intorkade saltsjöarna och Vandraren med flera. Om allt faller på plats blir det stor utställning på Edsvikens konsthall, hösten 2019. |  |
26. Konstnär: Björn Wessman
Titel: Landskapen i mig
Teknik: Gouache på grafisk botten, nr 13/49
Mått: 22x22 cm | Björn med familj äger ett klassiskt stenhus i den lilla byn Aniane, Languedoc. Dit återvänder Björn gärna för att hämta inspiration, äta ostron på torget och vandra i välkända marker. Ingen har väl skildrat ”Den franska vägen” som Björn. Det något slitna, ibland uppbrända landskapet där blir något helt annat på Björns uppspända dukar. Aniane fick en alldeles egen bok uppkallad efter sig av Björn, till byns glädje och förvåning. Två grafiska blad gjordes till bokens bibliofil-upplaga och varje blad fick sina individuella handpåläggningar av Björns pensel. I denna lott ingår boken samt en film. |  |
27. Konstnär: Kerro Holmberg
Titel: Lili och Volodja
Teknik: olja på duk
Mått: 50x35 cm | Kerro har i återkommande bilder speglat livet för de konstnärer, diktare och poeter som levde kring förra sekelskiftet. Lili Brik och Valdimir Majakovskij, med smeknamnet Volodja, är ett av de mest kända och spektakulära kärleksparen i det ryska 1900-talets historia. Lili var poeten Majakovskijs musa, stora kärlek och samtalspartner. Han dedicerade sina diktsamlingar till henne. Lili och Volodja levde i ett s.k. "menage a trois", då Lili var gift med Osip Brik, en treklang som fungerade förvånansvärt bra. De tre var de allra närmaste vänner och älskade varandra. Osip och Lilis kärlek var av det platoniska slaget. Kerro har under 2019 ställt ut nya målningar på galleri i Göteborg. I slutet av 2018 kom hennes nya diktsamling ”Morgonen efter valet” ut. |  |
28. Konstnär: Björn Wessman
Titel: Utan titel
Teknik: akvarell/blandteknik resp olja på papper
Mått: 13x17 cm (bildmått) resp. 29x27 cm | I årets utlottning av Björn Wessman flitigt representerad. Vårt urval av Björns måleri stämmer väl överens med det som Björn visade på Waldemarsudde dvs bilderna sträcker sig över flera decennier. Du får i denna vinst välja mellan en något ljusare akvarell med tydlig datering -99 eller en målning på papper som säkert gjordes 10 år tidigare. Det var mot slutet av 80-talet Björn kom loss med sviter av motiv från den svenska urskogen. |  |
29. Konstnär: Elina Eriksson
Titel: Guadalupe
Teknik: olja på duk
Mått: 100 x 100 cm | -Jag är trött på allt här hemma. Jag tar mitt pick och pack och åker så långt bort jag kan, sa Sonora-Stipendiaten Elina Eriksson, en dag för många år sedan. Hon hamnade i Stilla havet på ön Galapagos och hon bodde där i ett par år. Hon visste nog inte då att hon skulle bli konstnär, men ett visst stipendium skyndade på processen. När jag bad henne göra en bild för föreningen kom minnet av Galapagos tillbaka till henne, om hur det var att för första gången flyga in mot ön, möta havet och bergen samt längta till livet under vattenytan. Det handlar årets inköp om. Är Elina vår nästa Karin Mamma Andersson? Galapagos 19 öar är idag på listan över världsarv främst pga. av sitt unika marina reservat. |  |
30. Konstnär: Björn Wessman
Titel: Utan titel
Teknik: Akvarell
Mått: 8,5 x8,5 cm (bildmått) | Björn Wessman brukar säga att det ofta är lika mycket arbete med en liten målning som med en stor. Tänk vad enormt mycket arbete han har lagt ned på den här bilden! Akvarellteknikens bångstyrighet har Björn brottats med allt sedan starten av hans konstnärskap i början av 80-talet. Denna bild sammanfattar på ett bra sätt Björns förmåga att skildra de väldiga vidderna, i det mindre formatet. Verket är signerat men kan bara vara gjord av en enda konstnär- Björn Wessman. |  |
31. Konstnär: Ewa Rudling
Titel: "Anneli Alhanko - som Giselle Drottningholmsparken"
Teknik: C-print, nr 2/30
Mått: : 45x30 cm | Jag stötte på Ewa Rudling för första gången för säkert 25 år sedan. I en vacker bok porträtterade hon stora delar av den svenska konstnärseliten, äldre som unga. Fotografierna var ofta rätt ”skruvade” med konstnärerna i de mest spektakulära positioner tillsammans med en personlig text.
Så härskrev DN här om året om Ewa:
Ewa Rudling har fotograferat ikoniska rockstjärnor och Europas jet-set, kulturpersonligheter och helt vanliga dödliga med intresserad och lyhörd blick….
…att lyssna till Ewa Rudling är som att bli matad med smakbitar av läckra desserter, den ena godare än den andra. Hon har varit ingift i Matisse-familjen, hon har bott på franska slott och billiga hotell, umgåtts med brittisk överklass, turnerat med Frank Zappa, rest runt världen och fotat för franska och amerikanska Vogue, förevigat Salvador Dalí, umgåtts med Olof Palme, bott på en ö i en fors i Hälsingland, är kompis med filmstjärnor och har hängt på favoritsyltan i Paris där det serveras fransk husmanskost och bedagade kvinnor sjunger Piaf.
Hon ligger bakom ikoniska fotografier av Andy Warhol, Frank Zappa, Astrid Lindgren, Natasja Kinski m fl.
En ny bok har varit på gång en tid. Jag vet att hon besök en rad konstnärer men det är bråttom. För 2 år sedan fyllde hon 80 år.
Så här skriver hon själv om bilden:
"ANNELI ALHANKO som Giselle i Drottningholmsparken för Scanorama. Denna romantiska balett var en underbar upplevelse på gården i Louvren i Paris under öppen himmel om sommarkvällarna. A3, 2/30." |  |
32. Konstnär: Björn Wessman
Titel: Le barrage
Teknik: Olja på duk
Mått: 30x30 cm | |  |
33. Konstnär: Lennart Aschenbrenner
Titel: Framsidan
Teknik: Blandteknik på pannå
Mått: 16x20 cm | Här kommer en liten guldklimp från maestro Aschenbrenner. Ni känner honom – i hans bilder skildras det lilla, det bortglömda, men som ändå betyder något. Viktigt. Detta var ett tema han arbetade med för flera decennier sedan och faktiskt på-nytt-födde för några år sedan med utställningar bl a i Stockholm. I den här vinsten har vi själva ”originalet”! En liten målning med viktigt innehåll. Utförd 1970! |  |
34. Konstnär:Peter Dahl
Titel:ur Fredmans epistlar – epistel nr 9 (Epistel nr 25 är tryckt på bladets baksida).Here and now, 5 stycken i mapp
Teknik: Litografi
Mått: 42 x 58 cm | Endast 5 år gammal flyttade Peter Dahl med sina föräldrar från födelseorten Oslo till Stockholm. Han gick på Kungliga Konsthögskolan ”Mejan” åren 1958-1963. Peter talade ofta om den lärorika tiden där och stunderna med den ibland lätt koleriske professorn Lennart Rodhe.
Peter lärde sig grunderna noga och missade aldrig krokilektionerna. Han gjorde skandal 1970 med målningen ”Liberalismens genombrott i societeten” Det publika genombrottet kom med måleriutställningen på Konstnärshuset 1982. (Om jag hade haft pengar hade jag köpt målningen ”I afton dans” från den utställningen). Folkkär blev han 1984 med den litografiska produktionen ”Fredmans Epistlar” som också omfattade ett stort antal målningar. Med Fredmans Epistlar turnerade Peter landet runt i flera år. Peter var också skulptör och författare och var alltid vänligheten själv. Jag ställde ut verk av Peter på Tyresö Slott för många år sedan. Peter kom inte på vernissagen. Han gick på sitt eget bröllop istället! Peter avled i maj 2019, 85 år gammal, på Norges Nationaldag. |  |
35. Konstnär: Linn Fernström
Titel: Mansporträtt (Ingemar Bergman)
Teknik: Offsetlitografi (clichétryck)
Mått: 70 x 50 cm | |  |
36. Konstnär: Martin Wickström
Titel: Bourami
Teknik: Litografi
Mått: 66x53 cm (bildmått) | Martin är målare, grafiker och skulptör och en mycket eftertraktad bland samlare, gallerister och recensenter! Martin är nära sina objekt. Det blir personligt och starkt, ofta i realistiska, färgstarka detaljer. Han leker med folkhemsidyllen och bruksföremålen blir till skulpturer. Han är en driven målare (hans originalverk är för kostsamma för oss) och djärv i sin beskärning av bilderna/scenerierna. Martin har ställt ut i stora världen; bl a i New York, Sydney och Peking. Han gick på Konsthögskolan på 80-talet. Bra gjort av killen från Finspång som är en av de hetaste konstnärerna i sin generation. |  |
37. Konstnär: Ilkka Pärni
Titel: Stav(ar)
Teknik: Tempera på trä
Mått: höjd: 53 cm vardera. Bredd: 4 cm | -Alla borde ha en Stav av Ilkka, brukar jag säga. Men det är svårt att vinna en Stav, då vi inte har haft med några av Ilkka på flera år. Nu har vi två Stavar. De kompletterar varandra mycket väl.
Ilkka och hustru Kerstin bröt upp från storstaden och flyttade till Dalarna. Välkomnandet där blev varmt då de omedelbart inviterades till att göra två utställningar. Strax innan Leksand-flytten åkte de båda på Ilkkas stipendium till Irland. Ilkka har nyligen också deltagit i en samlingsutställning i Sydney och Utrecht (Holland). Han fick Olle Bærtling-stipendiet för en del år sen.
|  |
38. Konstnär: Jörgen Hammarberg
Titel: Ängel. 2017
Teknik: Originalobjekt som transformerats i dator. Därefter tryckt som Giclée d´Art-tryck.
Mått: 85x49
| Jörgen har varit med ganska länge och alltid arbetat i konstens tjänst. (Han var med redan för flera decennier sedan när förre chefen för Moderna Museet Pontus Hultén arrangerade en utställning med Yves Klein). Jörgen arbetar i en rad olika tekniker så som olja, akvarell, gjutningar, collage, bläckstråleskrivare, skulptur mm. Det ser vi inte minst i år. Motivet (Ängel) har Jörgen visat i ett antal kyrkorum runt Sverige. Ursprunget kommer ifrån en skulptur utförd i gips (jag har sett den!). Via fotografiet har sedan motivet överförts till papper. Jörgen visade nyligen sina bilder i en fin utställning i Åre. |  |
39. Konstnär: Elisabeth Olsson Wallin
Titel: Pussy Riot
Teknik: Foto, nr 2/20
Mått: 46x34 cm (bild), 60x50 cm (hela verket) | Elisabeths publika genombrott började med utställningen Ecce Homo 1998 (då hade hon varit verksam som fotograf i nästan 20 år). Utställningen med 12 fotografier orsakade svallvågor inte bara i Sverige utan även från Vatikanen. Jesus presenterades i traditionell omgivning fast denna gång stod Jesus bland homosexuella och transpersoner.
Elisabeth har utfört en rad porträtt med sin kamera där motiven ”får vara sig själva”. Andra bilder är mer arrangerade med inslag av satir. Elisabeth pekar genom sina bilder också på samhällets brister och orättvisor. Hon gjorde också nyligen regidebut med pjäsen Kung Kristina Alexander med Kristina som transperson. I årets inköp ser vi två av originalmedlemmarna av Pussy Riot. |  |
40. Konstnär: John-Erik Göransson
Titel: Två fyrkanter ”Filling 1937B”
Teknik: Akryl på duk uppfordrad på pannå
Mått: 72x24 cm | En dag kan man möta ett konstnärskap som innan var helt okänt. Så var det med John-Erik Göranssons bildvärld. Jag har aldrig hört talas om honom men under 2018/19 visade Stockholms auktionsverk en rad målningar av honom. Samtliga till salu. Modigt av auktionsfirman att ta detta steg och John-Erik fick postumt möta en stor publik, med lyckat resultat.
John-Erik Göransson föddes i Sundsvall och växte upp på Alnön. Efter militärtjänstgöring gick flytten till Stockholm där han fick arbete på Laval. Familjen Göransson bosatte sig senare i Tumba på 1980-talet. Med en inredd ateljé i bostaden började John-Erik Göransson nu på allvar satsa på konsten.
Måleriet var hans stora intresse, men han utförde även skulpturer i olika material såsom trä, plast och papper. Han hade ständigt nya idéer och ville utveckla sina projekt och menade att man kunde "förändra former och färgkombinationer i det oändliga".
John-Erik Göransson hade framförallt konstnärerna Victor Vasarely och Olle Baertling som förebilder. Göransson ställde ut några enstaka gånger på gallerier i Stockholm och visade även verk på Botkyrka Konsthall år 2000. Han valde därefter att behålla alla sina målningar i sin ateljé. Från Stockholms Auktionsverk
|  |
41. Konstnär:Rune Jansson
Titel: Fladder -91
Teknik: olja på duk
Mått: 46x44 cm | Ja, Rune Jansson behöver väl i detta sammanhang ingen närmare presentation. Denne spontana, abstrakta och informella konstnär som kanske mest är känd för sina naturlyriska horisonter och vattenlinjer. Men det var inte så det började. På 60-talet var målningarna 2-delade. De målningar som fick epitetet ”Synrand” kom långt senare. PÅ 90-talet kunde det se ut som årets inköp. År 2009 ställde Rune ut 20 st nya målningar i Rättviks konsthall. Då var han 90 år.
Sagt om Rune:
Det är långt ifrån allt som kändes nytt i början av sextitalet som bevarat sin fräschör, som fortfarande ger ifrån sig uttrycket att man står inför en fullständigt okorrumperad blick. Rune Janssons målningar gör det, de sprider den ljuva förvirring omkring sig som följer av att man tycks stå inför en värld som verkar helt ny (Olle Granath).
|  |